G Data: Duitse wetgeving garandeert privacy voor iedereen

Beveiligingsspecialist G DATA is een expert op het gebied van cybersecurity. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Duitsland. Dat laatste is cruciaal bij de beeldvorming over het bedrijf. Ondernemingen gevestigd in Duitsland hebben te maken met de zeer strenge Duitse wetgeving rond privacy. Deze gaat nog veel verder dan de Europese GDPR/AVG-regels en wordt alom op wereldniveau gewaardeerd. Wij spraken met Jerrel Abdoel, Sales Manager Netherlands bij G DATA Software, en werden helemaal bijgepraat over de ontwikkelingen rond het bedrijf G DATA en zijn bewegingen op de Nederlandse markt.

De striktheid van de wetgeving in Duitsland vindt zijn oorsprong in de Duitse geschiedenis, waar persoonlijke informatie in overheidsarchieven in het verleden op grove wijze misbruikt werd. Daardoor is de gegevensbeveiliging van hun producten boven veel andere oplossingen verheven. Dat wat in sommige landen verplicht is – back doors en overheidstoegang tot opgeslagen data ondersteunen – is in Duitsland strikt verboden. Daarmee heeft G DATA een bijzondere eigenschap in handen en kan maximale privacy van de klanten die dit product gebruiken gegarandeerd worden.

Jerrel Abdoel

G DATA richt zich op sterke groeikernen, zoals de scholen (het onderwijs), de overheid, het mkb en de consumenten- markt. Maar uiteraard kunnen ook andere marktsegment de Duitse kwaliteit en privacyborging met groot succes gebruiken. In de Benelux is men daar zeer succesvol mee en de groeicijfers stemmen tot tevredenheid. ‘Vertrouw uw data toe aan een beveiligingsproduct op basis van Duitse kwaliteit’ is daarmee een slogan die het goed doet en het product perfect positioneert.

Klantgroepen

De klantengroepen die G DATA bedient hebben een aantal gemeenschappelijke eigenschappen, waardoor het bedrijf naar eigen zeggen de juiste partner is. Het zijn vooral klanten die geen eigen en sterke IT-afdeling met specialisten vol gedegen kennis over cybersecurity in huis hebben. Ook de budgetten voor IT zijn daar nogal eens beperkt. Deze groepen hebben dus degelijke en betrouwbare producten, gedegen nazorg van een betrokken leverancier en training voor bewustwording nodig, die als ze eenmaal geïmplementeerd zijn weinig nazorg vragen en absoluut doen wat ze beloven.

Betrouwbaarheid en zekerheid zijn troef. De G DATA-producten draaien in de bedrijfsomgeving (on premises), dus in het afgeschermde eigen datacentrum. Er is dus geen mogelijkheid voor ongewenste ogen, om toegang tot de data te krijgen. Een veilig gevoel dat kenmerkend is voor de Duitse aanpak. De trainingen die bij de implementatie en begeleiding die voor de juiste bewustwording zorg dragen maken het concept rotsvast en een oerdegelijke beveiliging.

Het criminele leven

De beperkingen van de kennis bij de klanten staat in schril contrast tot het criminele leven op het internet. Gebruikers worden nog steeds dagelijks geconfronteerd met malware, phishing en andere cybercriminele activiteiten. En dat terwijl de mobiele telefoon de spil van ons leven, inclusief internetbankieren, geworden is. Internet op de mobiel betekent ook cybercriminaliteit die op de loer ligt. “Kinderen die mobiele telefoons gebruiken, worden continu aangevallen door cybercriminelen”, aldus Jerrel Abdoel. “Ze brengen hierdoor veel risico’s mee naar school.” Daarentegen zijn ook leraren vaak nietsvermoedende slachtoffers. Voor cybercriminelen is het vaak makkelijker om een nietsvermoedende leraar te verleiden om op een schadelijke link te klikken dan door te breken tot de firewall van een bedrijf. De G DATA bedrijfsoplossingen zoals endpointsecurity en mobile device management is dan een gedegen manier om orde op zaken te stellen. Jerrel Abdoel: “Wij van G DATA bekommeren ons om de klant, we gaan dus verder dan het leveren van een product. Vandaar dat training, scholing en het opbouwen van bewustwording onderdeel van onze service zijn.”

Alle gegevens blijven gegarandeerd in Europa, dat is cruciaal

Een persoonlijke benadering is essentieel Als we verder praten met Jerrel Abdoel, blijkt hij vol passie te zijn: “G DATA werkt altijd met een 2tier-model en bedient samen met de reseller de eindgebruiker via een persoonlijke benadering. Zo wordt de eindgebruiker optimaal geïnformeerd en krijgt men meer affiniteit met het product.” Hierdoor creëert G DATA bewustwording om dreigingen te herkennen en potentiële dreigingen kan voorkomen. De channelpartner speelt een belangrijke rol bij de daadwerkelijke implementatie en het onderhoud richting de klant. “Deze benadering creëert het beste van twee werelden. De gedegen kennis van de leverancier combineren met de kwaliteiten en maatwerk van een goede reseller of channelpartner.”

Veiligere digitale samenleving

Abdoel: “Om actief en op verantwoorde wijze deel te kunnen nemen aan de digitale kennismaatschappij moeten kinderen zo vroeg mogelijk op een verantwoordelijke manier leren omgaan met digitale media. Om dit te realiseren is het cruciaal dat kinderen leren omgaan met online etiquette, hun persoonlijke data en andere cybersecurityvraagstukken.” G DATA speelt daarbij een cruciale rol, net als de leraren. Zij moeten hier een belangrijke rol in spelen en zullen daarom moeten worden bijgeschoold om leerlingen meer richting, stimulans en inhoudelijke bagage te geven op het gebied van cybersecurity. G DATA stelt zijn kennis voor dit doel beschikbaar, aldus Jerrel Abdoel. “Het is belangrijk dat leerkrachten in staat worden gesteld zelf te begrijpen waar het om gaat, wat hun leerlingen moeten weten en hoe ze deze kennis het beste kunnen overbrengen. Het gaat hierbij niet om het opleggen van regels maar kinderen al op jonge leeftijd te laten begrijpen wat de impact is van cybercrime en hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt. Alleen door samen te werken met de overheid en scholen kunnen we dit toenemende maatschappelijke probleem aanpakken en een veiligere digitale omgeving creëren voor iedereen.”

Visie

De G DATA visie is duidelijk: Aangezien de meeste dreigingen zich als een kettingreactie verspreiden over netwerken is het cruciaal dat iedereen binnen de samenleving op de hoogte is van de risico’s. In een kansrijke samenleving zullen we ons weerbaar moeten maken tegen de gevaren die het internet met zich meebrengt en zorgvuldiger moeten omgaan met digitale gegevens. Wordt hier onvoldoende aandacht aan geschonken, dan zijn we kwetsbaar voor bijvoorbeeld het stelen van privacygevoelige gegevens, identiteitsfraude, openbare storingen of imagoschade. Jerrel Abdoel: “Omdat de mens meestal de zwakste schakel is in de strijd tegen cybercriminelen, is het belangrijk dat we niet alleen werken aan bewustwording maar ook aan gedragsverandering. Hier moeten we zo vroeg mogelijk mee beginnen.” Een duidelijk statement om mee af te sluiten.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Security Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF