Cybercriminelen vallen vaker bedrijven aan dan consumenten

Het lijkt erop dat cybercriminelen op zoek zijn naar meer waar voor hun geld en zich steeds meer richten op zakelijke doelen.

Trojaanse paarden en ransomware die lange tijd gericht waren op zowel bedrijven als consumenten, werden in het derde kwartaal meer op zakelijke doelwitten gericht. Zelfs malware die in het algemeen de voorkeur geniet voor consumenten, zoals cryptominers en adware, lijkt steeds meer te zijn gericht op meer professionele prooien.

Tot die conclusies komt Malwarebytes Labs in een rapport over de bedreigingen die in het derde kwartaal voorbij kwamen.

Ook bij ransomware is een verschuiving te zien van consumenten naar zakelijke doelwitten. Bij zakelijke gebruikers was een stijging van 88% in ransomware-detecties geconstateerd, terwijl het aantal ransomware-detecties bij consumenten juist daalde in het derde kwartaal.

Bij adware is een is een zelfde beeld, aldus Malwarebytes. De detectie van kwaadaardige advertenties in de browser of valse apps daalde bij consumenten met 19% ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd steeg het aantal adware-meldingen bij bedrijven met 15%.

Het hele rapport is te downloaden op de site van Malwarebytes (pdf).