G Data: cyberaanval op individu is steeds geavanceerder

Hoewel het aantal nieuwe soorten malware in het afgelopen halfjaar niet is toegenomen, worden individuele aanvallen wel steeds geavanceerder. Dat stelt G DATA SecurityLab, het onderzoeksteam van G DATA, op basis van haar halfjaarlijkse malware analyse.

Een voorbeeld van die nieuwe meer geavanceerde persoonlijke aanvallen zijn games. Games worden steeds vaker gebruikt om malware te verspreiden. Hierbij focussen cybercriminelen zich vaak op kinderen omdat deze meestal niet bewust zijn van potentiële bedreigingen.

Daarnaast hebben de zogenaamde ‘support scams’ een comeback gemaakt, waarbij cybercriminelen zich voordoen als de helpdesk van Microsoft. Slachtoffers krijgen te horen dat hun computer is geïnfecteerd met malware en dat reparaties noodzakelijk zijn. Om het ‘probleem’ te verhelpen moet een programma gedownload worden waarmee de cybercriminelen de computer op afstand tijdelijk kan overnemen.

Verder constateert G Data dat er het afgelopen half jaar met name een sterke toename was in cryptojacking. Dankzij deze malware kan er ongeautoriseerd gebruik gemaakt worden van iemand anders zijn computer om cryptovaluta te winnen. Op deze manier delft het nietsvermoedende slachtoffer onbewust cryptovaluta’s voor cybercriminelen. In sommige gevallen worden er games aangewend om slachtoffers te laten ‘minen’, zoals de kwaadaardige game Abstractionism.

Volgens Eddy Willems, Security Evangelist bij G DATA blijft het belangrijk dat mensen voorzichtig omgaan met e-mails van onbekende individuen of organisaties. “Ik adviseer mensen dan ook altijd om de oorsprong van een website goed te controleren voordat ze op een link klikken. Daarnaast is het aan te raden om al je (mobiele) apparaten goed te beveiligen en regelmatig updates uit te voeren.”