Google verdient goed aan de GDPR

Bedrijven die bij zoekmachine Google willen adverteren met keywords als GDPR of AVG betalen al snel 3 tot 4 euro per klik.

Het adverteren met Adwords op het zoekwoord GDPR kost per klik minimaal 1,62 euro tot maximaal bijna 5 euro. De term AVG begint al vanaf 0,36 euro en kost maximaal 3 euro en een beetje. Mogelijk komt dat door de mogelijke verwarring met antivirusfabrikant AVG.

Het adverteren met andere zoektermen die gerelateerd zijn aan de GDPR, zoals Algemene Verordening Gegevensbescherming, of ‘functionaris gegevensbescherming’, kosten allemaal enkele euro’s per klik.

Zoekaantallen

Ook interessant is het gebruik van de termen die met de Algemene Verordening Gegevensbescherming te maken hebben, bij Google Trends. Zo valt op dat vooral wereldwijd het aantal zoekopdrachten naar ‘GDPR’ in het afgelopen jaar flink is gestegen, zoals in onderstaande grafiek te zien is.

In Nederland wordt minder gezocht op ‘GDPR’, maar is het aantal zoekopdrachten naar ‘AVG’ in de laatste 12 maanden juist flink gestegen.

Opvallend is verder dat er vooral vanaf begin januari van dit jaar er veel wordt gezocht op ‘checklist GDPR’. Mogelijk zijn veel organisaties met ingang van 2018 aan de slag gegaan met de voorbereidingen op de GDPR.