‘Grotere mkb-bedrijven vaker slachtoffer van cybercriminaliteit’

Eén op de vijf mkb-bedrijven is wel eens slachtoffer geweest van cybercriminaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van het Lectoraat ‘Cybersecurity in het mkb’ van de Haagse Hogeschool, dat in samenwerking met MKB-Nederland is uitgevoerd in twintig sectoren.

Malware (30%), ransomware (17%) en phishing (10%) zijn de meest voorkomende vormen van cybercrime waardoor mkb-ondernemers worden getroffen.

Opvallend is dat bedrijven met meer dan 50 medewerkers significant vaker (39,1%) het slachtoffer worden dan bedrijven met 10 tot 50 medewerkers (21,8%) en bedrijven tot 10 medewerkers (15,1%).

In het mkb komt malware, ransomware en phishing vaker voor dan bijvoorbeeld hacking (7 procent), DoS-aanvallen (5 procent), afpersing (3 procent) en identiteitsmisbruik (3 procent).

Volgens MKB-Nederland voorzitter Michaël van Straalen hebben mkb’ers wel verstand van ondernemen, maar zijn ze geen beveiligingsspecialisten. “En ze zijn al helemaal geen specialist als het gaat om de complexe digitale wereld met onbegrepen dreigingen waarvoor je geen tastbare beveiliging kunt aanschaffen. Het is totaal anders dan de fysieke wereld en dat maakt het mede moeilijk om goede keuzes te maken”, aldus Van Straalen.

Schadepost

Volgens Van Straalen is de gemiddelde mkb-ondernemer zich bewust van de digitale gevaren en doen de meeste ondernemers hun best om de beveiliging goed te regelen, maar lukt dat maar ten dele. Daarom vormt cybercriminaliteit zowel een enorme schadepost voor de economie als geheel, als voor de winstgevendheid van de mkb-bedrijven die het doelwit zijn.
Project Veilig Zakelijk Internetten

MKB-Nederland en de Haagse Hogeschool werken al enige tijd samen in het project Veilig Zakelijk Internetten, dat zowel individuele ondernemers als brancheorganisaties helpt in de strijd tegen cybercrime. In dit project, dat wordt ondersteund door de ministeries van Justitie en Veiligheid en Economische Zaken, kunnen ondernemers onder meer de veiligheid van hun digitale omgeving laten testen en kunnen brancheorganisaties de specifieke risico’s van hun achterban in kaart laten brengen. Vervolgens krijgen ze tips op maat om die risico’s te elimineren.