Norton: 2,3 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime

Het afgelopen jaar zijn 54 miljoen Europeanen, waaronder 2,3 miljoen Nederlanders, het slachtoffer geworden van cybercrime, zo blijkt uit het jaarlijkse Norton Cybersecurity Insights Report.

Het rapport toont ook dat Europeanen die in het afgelopen jaar slachtoffer zijn geworden van cybercrime het grootste risico hebben om opnieuw slachtoffer te worden. De consument is gemiddeld 12,7 uur per jaar kwijt is als gevolg van cybercrime en de totale schadepost beloopt 8,7 miljard dollar.

Het rapport toont aan dat hoewel de consument zich steeds meer bewust is van cybercriminaliteit, velen nog goedgelovig zijn als het gaat om het beveiligen van persoonlijke informatie. Meer dan driekwart (76 procent) weet dat ze actief hun informatie online moeten beveiligen en toch zijn ze nog steeds bereid om op links te klikken of onbetrouwbare bijlagen te openen van afzenders die ze niet kennen.

Millennials zijn het meest slachtoffer van internetcriminaliteit. 30 procent van de millenials heeft aangegeven het afgelopen jaar in aanraking te zijn geweest met internetcriminaliteit. Mensen die veel reizen (29 procent), ouders (29 procent) en mannen (24 procent) maakten verhoudingsgewijs ook vaker melding van internetbedreigingen.

De goedgelovigheid van de consument en risicovol online gedrag helpen hackers slagen in hun pogingen, terwijl ze zich tegelijkertijd blijven ontwikkelen en hun scams blijven aanpassen. Hoewel phishingberichten al meer dan twee decennia bestaan, vinden mensen het nog steeds moeilijk om valse e-mails te herkennen. Bijna de helft van de Nederlanders (42 procent) geeft aan niet in staat te zijn om een phishingaanval te herkennen. Als gevolg van de goedgelovigheid van consumenten met betrekking tot de beveiliging van hun online apparaten, risicovolle internetgewoonten en het delen van wachtwoorden, zijn het afgelopen jaar 2,6 miljoen meer Europeanen slachtoffer geworden van internetcriminaliteit.

“Onze bevindingen laten zien dat mensen zich in toenemende mate bewust zijn van het feit dat ze hun persoonlijke informatie online moeten beschermen maar niet gemotiveerd zijn om de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen om veilig te blijven. Terwijl consumenten goedgelovig blijven, ontwikkelen hackers hun vaardigheden en passen ze hun scams aan om nog meer misbruik te maken van internetgebruikers, waardoor de noodzaak van consumenten om actie te ondernemen steeds groter wordt”, zegt Robert den Drijver, Director Benelux & Nordics, Consumer & Small Business bij Symantec.

Het volledige Norton Cyber Security Rapport is hier te bekijken. Overige informatie: www.symantec.com