Matrix42: Informatiebeveiliging en AVG spelen belangrijke rol bij digitale werkplek

Matrix42 investeert fors in Europese groei

De ‘feels good’ digitale werkplek, zo noemt Dick Gehéniau ook wel de Unified Endpoint Management-omgeving voor secure Workspaces van Matrix42. Denk daarbij aan één digitale werkplek die op alle fysieke, mobiele en virtuele apparaten veilig te gebruiken is.

 

Dick Gehéniau, Managing Director bij Matrix42 Benelux, is verantwoordelijk voor de opbouw van channelpartners en klantrelaties in de Benelux. Matrix42 is een Europese softwareproducent met oplossingen voor centrale werkplekbeheer en -beveiliging die gebruikt worden door mkb-plusbedrijven en grote ondernemingen.

In Europa heeft Matrix42 meer dan 5.000 klanten. Die klanten zijn samen goed voor zes miljoen werkplekken die gebruikmaken van een ‘Workspace Management’-oplossing van Matrix42. Het bedrijf wil met zijn producten en oplossingen de fysieke, virtuele en mobiele werkplekken op een veilige manier vormgeven en centraal blijven managen. De oplossingen van Matrix42 komen volgens Gehéniau tegemoet aan de eisen van de moderne professional en sluiten aan op de hybride ICT-omgeving van hedendaagse organisaties.

“Met onze Workspaces kunnen medewerkers op elk moment vanaf elke computer overal ter wereld inloggen op hun digitale werkplek en veilig bestanden bewerken en opslaan. Naast de Unified Endpoint Management-oplossing levert Matrix42 ook software voor IT Service Management (ITSM) en IT Asset Management (ITAM). Deze geïntegreerde combinatie maakt beheer intelligent. Als er morgen een nieuwe collega komt werken, plaats je een verzoekje in de selfservice portal en binnen het uur staat zijn nieuwe digitale Workplace klaar.”

Integriteit en veiligheid

Dick Geheniau

Matrix42 Workspaces zijn voorzien van meerdere beveiligingslagen, vertelt Gehéniau. “Je moet daarbij denken aan een combinatie van defensieve en offensieve beveiligingstechnologieën zoals kunstmatige intelligentie en EDR. Hiermee zorgen we ervoor dat alleen honderd procent geclassificeerde processen, handelingen en acties binnen de Workspace mogen opstarten.” Bestaat er twijfel over een actie of een proces of wordt er ‘badware’ aangetroffen, dan kan de gebruiker ter plekke een nieuwe (schone) Workspace ontvangen.

Organisaties zijn met Matrix Secure UEM Workspaces in staat om op elke plek ter wereld eenvoudig uit te rollen, en dat in luttele seconden en geheel volgens de gewenste security-richtlijnen op elk toestel, stelt Gehéniau. Daarom noemt hij het ook wel de ‘feels good’-werkplek omdat tevreden medewerkers meer voldoening uit hun werk halen.

Als Europese softwarevendor wil Matrix42 zijn klanten optimaal ondersteunen met de naleving van de Europese privacyrichtlijnen (AVG). De AVG gaat vooral om controle over data en heeft alles met integriteit en veiligheid te maken, aldus Gehéniau. “Bedrijven kunnen hun data classificeren als Personally (PII), confidentieel en bedrijfskritisch en aangeven dat genoemde data nooit zonder versleuteling opgeslagen kunnen worden. Dit kan tot op bestandsnaam en zelfs content (tekst)niveau. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat een medewerker bepaalde informatie op een usb-stick zet en die vervolgens uitlekt als de usb-stick onverhoopt zoekraakt.”

Gehéniau ziet ook dat Europese bedrijven vanwege de GDPR steeds vaker op zoek gaan naar software van Europese afkomst. Matrix42 heeft het hoofdkantoor in Frankfurt en voldoet aan alle strenge Duitse normen voor databeveiliging. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de Amerikaanse tegenhangers, aldus Gehéniau IT-Servicedesk en licentiebeheer De software voor Unified Endpoint Management (UEM) is volledig door Matrix42 ontwikkeld. Daarnaast is het bedrijf ook sterk in drie andere disciplines: IT Asset Management (ITAM), Automated Endpoint Detection & Response (ITSEC) en IT Service Management (ITSM). Ook hier liggen voldoende kansen in de Benelux. ITSM biedt organisaties de mogelijkheid om medewerkers organisatorische en IT-vraagstukken snel zelf op te laten lossen met behulp van een selfservice portal. Daarbij wordt steeds gewerkt volgens de procedures en protocollen van de betreffende organisatie. Dit geeft veel minder mailverkeer naar de IT- en HR-afdeling die daarmee zijn ontlast. De tevredenheid en voldoening van medewerkers stijgt hierdoor, aldus Gehéniau. “Zie het als een eigen cadeautje kopen via Bol.com waarna je het, zonder tussenkomst van anderen, meteen geleverd krijgt.”

‘Als je een Workspace uitrolt, ben je er gewoon zeker van dat de licenties kloppen’

Matrix42 kan ook het beheer van softwarelicenties (ITAM) vereenvoudigen. Bij grotere ondernemingen is dit hard nodig en meteen kostenbesparend. “Licentiebeheer is complex geworden. Je hebt zoveel verschillende soorten, maten en vormen. Licentiebeheer is ook onderdeel van de Unified Endpoint Managent Workspace. “Wij zorgen ervoor dat een bedrijf voldoet aan de EULA-regels en dat het met de juiste licenties werkt. Als je een Workspace uitrolt, ben je er gewoon zeker van dat de licenties kloppen.”

Europese groei

Matrix42 is dus een Europese softwareproducent die steeds meer terrein wint binnen Europa. “In 2016 heeft Matrix42 zijn internationale ambities kunnen versnellen met behulp van externe investeerders. Op dit moment heeft Matrix42 eigen kantoren in Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland, Italië en de Benelux (vanuit Eindhoven). Voor de ondersteuning van verdere internationale ambities zijn nieuwe channel- en marketingexperts aangenomen. Andreas von Lowtzow is bijvoorbeeld aangetrokken als nieuwe Director Channel & Alliance bij Matrix42. Gehéniau is begin van dit jaar gestart bij Matrix42 Benelux.

De verkopen van Matrix42 gaan volledig via channelpartners. Naast stabiele hoge marges kunnen Matrix42-partners ook hun eigen waarde toevoegen door klanten te voorzien van advies en services en door de digitale Workspaceomgevingen naar de wensen van de klant in te richten. In de Benelux werkt het bedrijf samen met enkele tientallen VAR-partners en system integrators. “In 2019 zal Matrix42 Benelux ook gaan samenwerken met value added distributeurs die ons kunnen steunen bij de uitbouw van het partnerkanaal.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 2]

Lees het artikel hier in PDF