Medio mei organiseerde Kappa Data voor het eerst een middag speciaal voor de Nederlandse partners. ChannelConnect sprak na het plenaire gedeelte met managing partner Chris Willems over de positie van het bedrijf in Nederland en de ambities voor de komende periode.
Kappa Data is in België groter en bekender dan in Nederland. Het is in de woorden van Willems ‘een value-add-distributeur met focus op netwerkinfrastructuur en netwerkbeveiliging’. “Dat doen wij sinds 1998 in België en Luxemburg. In 2013 hebben we de stap op de Nederlandse markt gezet met de opening van ons kantoor in Rijswijk.”
Nederland belangrijk Tijdens het gesprek maakt Willems duidelijk dat de Nederlandse markt voor zijn organisatie belangrijk en interessant is. “Wij zien op de Nederlandse markt verschillende ontwikkelingen. De eerste is de trend van consolidatie van distributeurs.
Kleinere specialisten gaan op in de grotere broadliners. Het gevolg is dat specifieke kennis, maar ook een stuk identiteit en customer intimacy, verloren gaan.” Het tweede punt is de potentie van de markt. “We zijn in Nederland per begin van dit jaar de kaap van 150 partners gepasseerd en het einde van die groei is nog lange niet in zicht. We zien dat mede door die eerder genoemde consolidatie en een duidelijkere presence de belangstelling vanuit het kanaal voor ons bedrijf fors toeneemt.”
Focus
“Wat partners aan ons bedrijf waarderen is dat we die duidelijke focus hebben. Het aantal merken en producten is beperkter dan bij de concurrentie en dat heeft een duidelijke reden”, zegt Willems. “Wij willen als organisatie groter worden, maar weten ook dat er een omslagpunt is waarbij de kennis van het portfolio afneemt en het contact met de partners verandert.”
‘We hebben een gedegen en overzichtelijk portfolio voor de Nederlandse markt’
Kappa Data wil hoe dan ook een kennisgedreven distributeur blijven en een intensief contact met de partners onderhouden. Dat contact bestaat uit meer dan activiteiten zoals de KappaDay.
Trainingen, ondersteuning voor marketing, leads generation en met de partner naar eindklanten gaan maken allemaal deel uit van de Kappa Data-filosofie.”
Uitbreiding
Op de vraag hoe die groeiambitie gerealiseerd kan worden antwoordt Willems dat men in Rijswijk voor- bereidingen treft voor verdere personele uitbreiding. “We hebben tot nu toe een deel van de Nederlandse activiteiten vanuit België ondersteund. De groei die we op onze thuismarkt en in Nederland doormaken betekent dat we dat niet langer kunnen volhouden.” Er komt dus personeel bij om de groei van en de vragen uit het kanaal te faciliteren. “Of het nu gaat om endpoint- en networksecurity, switching en routing of network acces control, we hebben een gedegen en overzichtelijk portfolio voor de Nederlandse markt. Het maakt niet uit of de eindklant het mkb, enterprise of overheid is.”
Dat op de Kappa Day de helft van de aanwezigen sinds kort partner is of overweegt te worden is trouwens een goede indicatie dat de marktbenadering van Kappa Data begint op te vallen en zijn vruchten afwerpt.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 3]