Kaspersky Lab helpt bedrijven data gezond te maken voor GDPR

Over ruim een jaar moeten bedrijven binnen de EU voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), beter onder de Engelse benaming General Data Protection Regulation, GDPR. Daarom heeft Kaspersky Lab een online hub geïntroduceerd die ondernemingen helpt hun data gezond te maken en zakelijk succes op de lange termijn te bewerkstelligen.

Met een evaluatietool om te meten in hoeverre hun organisatie klaar is voor de GDPR, en bronnen die praktische adviezen bieden om actie op te ondernemen, beoogt de website bedrijven het duwtje in de rug te geven dat nodig is om binnen de tijd de finish te bereiken.

Ondanks de naderende deadline en verplichtingen voor bedrijven om hun databeschermingspraktijken te versterken voor de opslag en verwerking van persoonsgegevens – en de zware financiële sancties voor niet-naleving daarvan – toont nieuw onderzoek van Kaspersky Lab aan dat ruim één op de vijf van de IT-beslissers in Europa nog altijd weinig of geen besef heeft van de GDPR. De Nederlandse IT-beslissers scoren hier niet beter in (22 procent). Wel geeft 39 procent van de Nederlandse respondenten aan enigszins op de hoogte te zijn, maar niet tot in detail.

Juridische en informatiebeveiligingsteams en functionarissen binnen de top van de onderneming hebben in grote lijnen weliswaar een reactie klaar op de GDPR, maar degenen die zich in andere delen van het bedrijf in de praktijk bezighouden met gegevensverwerking zijn minder goed voorbereid, of niet eens bekend met wat er van hen verwacht wordt. De online hub is ontwikkeld om de verantwoordelijkheden van bedrijven en individuele werknemers te helpen verduidelijken. Het doet dit door middel van een geanimeerde video, een interactief diagram en een whitepaper dat zich richt op de impact van de GDPR op belangrijke afdelingen binnen de organisatie.

Voor bedrijven die de kop in het zand steken of voor ondernemingen die wel al flink op weg zijn om te voldoen aan de GDPR, is een online evaluatietool beschikbaar met een reeks vragen om de huidige datagezondheid binnen de hele organisatie te beoordelen. Ook verstrekt dit instrument relevant advies over de aanpak van belangrijke wijzigingen die op hen betrekking hebben.

“Vanwege de toenemende bezorgdheid over mogelijke boetes en de snel naderende deadline is de GDPR op het moment een bijzonder actueel onderwerp. Maar ondanks alle media-aandacht doen bedrijven nog te weinig om hun gegevenspraktijken op orde te krijgen voor alle afdelingen en zo hun verplichtingen na te komen. Naast het werken met juridische of zakelijke consultancyspecialisten is het belangrijk om degenen die dagelijks met de data omgaan niet te vergeten”, aldus Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux.

“Als securityspecialist zien wij het als onze verantwoordelijkheid om bedrijven en individuele werknemers te helpen begrijpen hoe goede datagezondheid er uitziet en waarom het goed is voor het bedrijf. We willen hen aanmoedigen om na te denken over goede datagezondheid. Niet alleen in het kader van de GDPR-naleving, maar ook voor het succes en welzijn van de onderneming op de lange termijn”, vervolgt Van Lom.

Via zorgvuldige planning en een proactieve benadering kunnen bedrijven GDPR-compliance bereiken en hun data op orde krijgen. De online kennisbank van Kaspersky Lab is ontworpen om bepaalde vragen te beantwoorden die bedrijven hebben over de GDPR, en hen in de juiste richting te sturen naar gegevensbescherming en -beveiliging.

Meer informatie: www.kaspersky.nl