G DATA: Cybersecurity staat of valt met de bewustwording van je medewerkers

G DATA: CYBERDEFENSE IS MEER DAN ANTIVIRUSSOFTWARE

De oorsprong van G DATA CyberDefense gaat terug naar 1987 toen Kai Figge en Andreas Lüning in het Duitse Bochum ’s-werelds eerste antivirus software ontwikkelden en onder de naam G DATA Software op de markt brachten. De Duitse securityspecialist telt inmiddels ruim 500 medewerkers die met hun oplossingen een belangrijke bijdrage leveren aan de IT-beveiliging van grote en kleine bedrijven, kritieke infrastructuren en miljoenen gebruikers wereldwijd.

Cybercriminaliteit is de voorbije jaren drastisch veranderd, weet Jerrel Abdoel, Country Manager Nederland van G Data: “Van het amateurisme vanaf de zolderkamer uit de beginjaren is weinig meer over. Hackers zijn beroepscriminelen geworden die vakkundig en doelgericht te werk gaan. Ze maken steeds vaker gebruik van geavanceerde technologieën, zoals AI, en maken professionele kosten-batenanalyses voordat ze geautomatiseerde aanvallen uitvoeren. Daarvan worden met name mkb-bedrijven steeds vaker het slachtoffer, omdat ze over het algemeen over beperkte budgetten  en minder kennis beschikken.”

Hand in hand

Jerrel Abdoel

Security is behalve technologie vooral ook een kwestie van bewustwording. Abdoel: “Onwetendheid en onoplettendheid van medewerkers vormen een gemakkelijke opening voor cybercriminelen. Mensen zijn onderdeel van je eerste verdedigingslinie tegen aanvallers. Bedrijven moeten daarmee leren omgaan, en hun medewerkers meer kennis en bewustwording bijbrengen, naast het regelmatig updaten en patchen van hun software. Die bredere scope is de reden waarom G Data van naam is veranderd: van G Data Software naar G Data CyberDefense. Binnen dit nieuwe kader bieden we als G Data naast onze software en Advanced Analytics-service dan ook awareness-trainingen die via de Cyber Defence Academy, het e-learningplatform van G Data, in eigen tempo kunnen worden gevolgd. Inmiddels zijn er 37 trainingen beschikbaar over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld social engineering of phishing.”

Prioriteiten bepalen

Om te bepalen welke trainingen het meest urgent zijn, kun je als bedrijf de kennistests doorlopen, zodat de zwakste plekken het eerst kunnen worden aangepakt. Abdoel: “De interactieve cursussen nemen tien tot twintig minuten in beslag en worden afgerond met een kennisquiz. Zo wordt de mate van veiligheidsbewustzijn ook meetbaar en inzichtelijk voor de eigen securitymedewerkers of de ICT-dienstverlener waarmee het bedrijf samenwerkt. Minstens zo belangrijk is dat je de cursusstof regelmatig herhaalt, zodat je je medewerkers scherp houdt. G DATA CyberDefense biedt het materiaal ook ‘white label’ aan, zodat medewerkers het gevoel hebben dat de software ‘iets van het bedrijf’ is waar ze mee aan de slag moeten.”

‘Channelpartners vervullen een onmisbare rol bij het informeren over onze securityoplossingen’

BEAST

“Op productniveau is onze gedragsanalysetechnologie BEAST, die al beschikbaar was in de consumentenversie, nu ook beschikbaar voor de business editie. BEAST zit nu in al onze zakelijke oplossingen en voert continu mini-analyses uit op de devices waarop het is geïnstalleerd”, legt Abdoel uit. “De resultaten worden gekoppeld aan een grafische database. Bij een upgrade naar nieuwere versies kan de software vaststellen of er iets niet klopt en een proces direct blokkeren. De data wordt vervolgens in de cloud aan een geavanceerde verdere analyse onderworpen. Dankzij het veel completere beeld kunnen frequente meldingen van ‘false positives’ worden voorkomen en kan er sneller worden ingespeeld op echte malware-dreigingen.”

Met een missie

Abdoel: “We zijn op weg om een allround securitybedrijf te worden. Die reis maken we samen met onze channelpartners, die we met ons partnerprogramma en gezamenlijke  activiteiten continu ondersteunen. Zij staan tenslotte het dichtst bij de eindgebruiker en vervullen een onmisbare rol bij het informeren over onze security-oplossingen. Het opbouwen en vervolgens op peil houden van de security-awareness bij eindklanten is een van hun en onze belangrijkste missies in de komende tijd.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2-2020]

Lees het artikel hier in PDF