F-Secure: Resellers hebben meer kansen om aanvullende diensten te verkopen

IT-partner neemt zorg om IT-security uit handen

Het accent van endpointsecurity heeft jarenlang gelegen op preventieve maatregelen, maar cyberincidenten uitsluiten kan niemand. Om te voorkomen dat het toch mis gaat, biedt het Finse F-Secure middelgrote- en grote bedrijven een nieuwe beveiligingsoplossing: Rapid Detection & Response (RDR).

 

Dat bevestigt Patrick van der Veen (CISSP, OSCP) die nu bijna een jaar bij F-Secure als Solutions Sales Engineer werkt. Hij omschrijft het bedrijf als een endpointsecurityleverancier die is gegroeid naar een beveiliger met een heel breed portfolio. Hij bedoelt dan onder meer de managed diensten zoals Rapid Detection and Response (RDR). Dit is F-Secures endpoint detection & response oplossing die mkb-bedrijven zonder grote IT- en beveiligingsteams de geavanceerde mogelijkheden biedt om zich te beschermen tegen gerichte cyberaanvallen. “Kort samengevat zie je dat er bij ons een verschuiving heeft plaatsgevonden van preventieve beveiliging naar meer detectie- en response-producten. En we merken dat deze behoeften bij onze klanten ook steeds groter worden”, zegt Van der Veen.

Preventie

blijft belangrijk Preventieve beveiliging zoals antivirus, mailfilters en firewalls blijven heel belangrijk, benadrukt hij. “De kwaliteit van de aanvallen die worden uitgevoerd, verbetert. De aanvallen worden steeds geavanceerder, dus de kans dat mensen op iets verkeerds klikken wordt steeds groter. Dat betekent dat preventieve oplossingen heel erg belangrijk blijven want ze kunnen een hoop er uitfi lteren, maar omdat het geavanceerder wordt, is de kans dat er iets doorheen komt ook steeds groter. Daarom is het snel kunnen detecteren van geavanceerdere aanvallen zo belangrijk, want deze hebben vaak veel grotere impact op de business.”

Maar de kans dat een organisatie vroeg of laat te maken krijgt met een cyberaanval of datalek is ook groot. Onlangs bleek uit een onderzoek dat bedrijven tot 1000 werknemers vijf keer vaker te maken krijgen met cyberaanvallen, dan grote ondernemingen. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen dan besluiten om zelf deskundig personeel aan te nemen, maar dat is niet gemakkelijk in deze tijd.

Minder geld

Een uitdaging daarbij is bovendien dat kleinere bedrijven minder geld en securitykennis hebben om de beveiliging goed te beheren. Een oplossing als RDR vult die behoefte heel goed in, zegt Van der Veen. Hoewel de detection & response-diensten in veel gevallen niet door F-Secure worden beheerd, kunnen resellers dat wel als een managed service aan hun klanten aanbieden. Dat is aan de partner zelf, zegt Van der Veen. Hij ziet genoeg kansen voor resellers om in deze behoefte bij eindklanten te springen. “Er zijn meer mogelijkheden voor resellers om aanvullende diensten te verkopen en daarmee hun eigen businessmodel uit te breiden.”

“F-Secure kan partners helpen om de juiste service te bouwen die aansluit bij de wens van klanten. Zo kun je je afvragen of je als partner 24/7 support wil leveren. Grotere bedrijven willen dat tegenwoordig. En ook het onderzoeken en analyseren van verdachte IT-events kan door partners uit handen worden genomen. Wat F-Secure daarbij uniek maakt, is dat elke reseller bij ingewikkelde vraagstukken voor advies of expertise bij F-Secure kan aankloppen via de ‘Elevate to F-Secure’-functionaliteit binnen RDR.

Die partners kunnen sinds kort ook aankloppen bij de nieuwe accountmanager van F-Secure. Begin december is Eduard Keizer gestart bij F-Secure Benelux in Nieuwegein. Keizer heeft ruim tien jaar werkervaring op gebied van sales en marketing in het distributie- en resellerkanaal. Hij wil samen met resellers zoeken naar kansen in de markt.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF