De regels voor veilig gebruik van ICT zijn onduidelijk of ontbreken bij de Rijksoverheid. Dat blijkt uit een enquête die de Algemene Rekenkamer hield onder rijksambtenaren en medewerkers van Hoge Colleges van Staat naar het gebruik van ICT-middelen tijdens de coronacrisis.
Sinds maart dit jaar werken vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries en Hoge Colleges van Staat zoveel mogelijk vanuit huis. Maar er is behoefte aan meer eenduidige en begrijpelijke communicatie over welke samenwerkings-ICT zij kunnen gebruiken, zo stelt de Algemene Rekenkamer.
Sommige ambtenaren gebruiken bijvoorbeeld WhatsApp en privé-e-mail voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie en houden zich daarmee niet aan de veiligheidsrichtlijnen van hun organisaties. 7% van de respondenten gebruikt WhatsApp en 16% privé-e-mail voor vertrouwelijke communicatie terwijl dit niet is toegestaan.
Een op de vijf respondenten zegt niet op de hoogte te zijn van de afspraken voor het gebruik van samenwerkings-ICT. 22% is niet tevreden over de communicatie van de afspraken. De meeste onduidelijkheid is er over het gebruik van berichtenapps zoals WhatsApp en online samenwerkingsplatforms zoals MS-Teams, Sharepoint of Dropbox.