In 2023 was twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder het doelwit van phishing en andere vormen van online oplichting. Ongeveer 1,4 miljoen mensen, oftewel één op de tien, werden daadwerkelijk slachtoffer van deze praktijken. Om de bewustwording te vergroten en mensen te wapenen tegen deze bedreigingen, is de Rijksoverheid deze maand gestart met de campagne ‘Laat je niet interneppen’ als onderdeel van de cybersecuritymaand.
Specialisten op het gebied van cybercrime waarschuwen dat online oplichtingspraktijken steeds moeilijker te herkennen zijn. De campagne ‘Laat je niet interneppen’ roept mensen op om altijd de afzender te controleren en bij twijfel niet te reageren.
Op de website laatjenietinterneppen.nl kunnen burgers leren hoe ze online misleiding kunnen herkennen en waar ze hulp kunnen vinden als ze slachtoffer worden van cybercrime. De overheid benadrukt dat oplettendheid en het nemen van de tijd om een bericht te controleren de kans op oplichting aanzienlijk verkleinen.