Hoewel de meeste mensen het idee hebben dat ze weinig controle hebben over wat er met hun data gebeurt, is het vertrouwen in online diensten dit jaar flink gestegen. Bovendien is het aantal mensen dat sceptisch is over het gebruik van data door organisaties in het afgelopen jaar gedaald (van 25% naar 20%).
Mensen laten hun bereidheid om data te delen sterk afhangen van de manier waarop organisaties met data omgaan. Hoe veilig iemands gegevens zijn is hierbij het meest bepalend (66%), en ook de reden waarom gegevens gevraagd worden (63%) en het soort gegevens waar het om gaat (63%) spelen een grote rol. Dat blijkt uit een privacy-onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de DDMA, de branchevereniging van de digitale marketingsector.
Volgens de onderzoekers zijn Nederlanders minder negatief zijn over het uitwisselen van hun gegevens met organisaties. “Vertrouwen in een organisatie is veruit de belangrijkste factor op basis waarvan mensen bepalen wel of geen gegevens te delen”, zegt Diana Janssen, directeur DDMA. 40% noemt vertrouwen als allerbelangrijkste reden om data te delen (in 2019 was dit 37%).
Duidelijkheid over hoe de organisatie omgaat met data heeft het meest invloed op dit vertrouwen (50%), gevolgd door het hebben van een keurmerk dat aantoont dat een organisatie goed omgaat met data (40%) en de bekendheid van een organisatie (32%).
Artsen en ziekenhuizen (80%), banken (59%) en overheidsinstanties (55%) genieten over het algemeen het meeste vertrouwen wat data-uitwisseling betreft.