Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlandse managers (65%) geeft toe dat een miscommunicatie met de IT-afdeling of het IT-securityteam heeft geleid tot ten minste één cybersecurity-incident in hun organisaties.
Volgens het recente onderzoek van Forrester analytics besteden bedrijven gemiddeld 37 dagen en 2,4 miljoen dollar (ruim 2,2 miljoen euro) aan het opsporen en herstellen van een cybersecurity-inbreuk.
Volgens de resultaten van het onderzoek ondervond 98% van de niet-IT-respondenten miscommunicatie over IT-security. De communicatiestoring leidt meestal tot ernstige vertragingen bij projecten (68%) en cybersecurity-incidenten (65%). Bijna een derde van de respondenten (respectievelijk 31% en 26%) zegt zelfs meer dan eens met deze problemen te zijn geconfronteerd. Andere negatieve gevolgen zijn een verspild budget (70%), het verlies van een gewaardeerde medewerker (74%) en verslechterde relaties tussen teams (76%).
Ook geeft 20 procent van de executives toe dat misverstanden hen het vertrouwen in de veiligheid van het bedrijf doen verliezen en 21 procent vindt dat deze situatie hen nerveus maakt, wat hun werkprestaties beïnvloedt.