A10 Networks is voorbereid op het afslaan van geavanceerde DDoS-aanvallen
Een Porsche met de prijs van een BMW, zo omschrijft Lee Chen, oprichter en CEO van A10 Networks, de diensten van zijn bedrijf. Chen toerde onlangs in drie dagen door Europa met een bezoek aan Londen, München en Amsterdam.
Lee Chen wil partners en klanten overtuigen van de noodzaak om de bescherming tegen DDoS-aanvallen te vernieuwen. Want als één ding duidelijk is, is het wel dat DDoS-aanvallen steeds vaker voorkomen en steeds zwaarder worden. De grootste DDoS-aanvallen die we kennen, bestoken slachtoffers met 1,7 Tbps aan data. Lee Chen schrikt daar niet voor terug, want A10 Networks kan nog grotere aanvallen tegenhouden en afhandelen, zo zegt hij. En dankzij slimme technologie hoeft de eindgebruiker of klant er nauwelijks iets van te merken.
Wel vindt hij dat veel organisaties onvoldoende zijn voorbereid op DDoS-aanvallen. Uit cijfers van IDC blijkt dat ongeveer de helft van de organisaties (46 procent) het afgelopen jaar te maken heeft gehad met één of meer DDoS-aanvallen. “De aanvallen worden steeds complexer. De aanvallen bestoken niet meer alleen servers met een overvloed aan dataverzoeken, de aanvallen richten zich steeds vaker op specifieke applicaties of apparatuur”, weet Chen. Daarom is A10 Networks in een aantal jaar tijd veranderd van specialist in netwerken en load balancers, naar een bedrijf met expertise over netwerk- en applicatiebeveiliging. Chen beschrijft A10 als een ‘solutionprovider die security combineert met applicatieservices’. De verkoop van Load balancing & ADC (Application Data Controller, red.)-oplossingen is nu goed voor iets meer dan de helft van de omzet van A10, stelt hij. “We beveiligen niet alleen het device, het netwerk, maar ook de applicatie en de service.”
Wartime support
DDoS-protectieoplossingen worden vooral door grote ondernemingen gebruikt. Die hebben vaak hun eigen applicaties, vertelt Chen. “Onze slimme technologie wil het netwerk en de applicaties van de klant leren kennen.” Met deze kennis en dankzij AI kunnen bedreigingen sneller en accurater geïdentificeerd en afgeweerd worden. Dit gebeurt voor een belangrijk deel via partners. “We hebben goede channelpartners. Als trusted security partner kun je toegevoegde waarden bieden en vertrouwen op de tools en kennis van A10, om de beveiliging, de prestaties en beschikbaarheid van de netwerken van klanten te verbeteren”, zegt Chen. “We hebben 24/7 experts die monitoren welke dreigingen er wereldwijd actief zijn. Ze geven adviezen aan Threat Protection System (TPS)-klanten hoe ze zich het beste kunnen voorbereiden voor de aanvallen die ze zien aankomen. Ook staat er altijd een hotline paraat voor als een klant onder vuur wordt genomen (ook wel ‘wartime support’ genoemd, red.).”
LeaseWeb
DDoS-bescherming is relatief nieuw voor A10 Networks. Na ongeveer vier jaar telt het bedrijf ongeveer 140 klanten voor DDoS-bescherming, waaronder heel veel grote namen zoals Microsoft Azure, Comcast, LinkedIn, Box, Morgan Stanley, Samsung, de meeste grote gameontwikkelaars en LeaseWeb.
‘DDoS-aanvallen richten zich steeds vaker op specifieke applicaties of apparatuur’
LeaseWeb is een klant die voor het detecteren en afslaan van DDoS-aanvallen een combinatie van oplossingen gebruikt, vertelt Bart van der Sloot, managing director van LeaseWeb. Daarvoor wordt Wanguard (van Andrisoft) gebruikt samen met Threat Protection System (TPS) van A10 Networks. En met succes, want in enkele jaren tijd is LeaseWeb in inmiddels in staat 97,7 procent van de DDoS-aanvallen direct af te wenden, zonder gevolgen voor eindklanten. Dat betekent niet alleen veel minder verstoringen door DDoS-aanvallen, maar ook minder servicetickets van klanten. Het is een resultaat waar Lee Chen zelf ook trots op is.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 5 2018]