Opsplitsing Metro Group in Metro AG en Ceconomy AG in volle gang

De opsplitsing van de Metro Group loopt volgens plan. In december 2016 presenteerde de Metro Group (eigenaar van o.a. Media Markt/Saturn en Makro) plannen voor een opsplitsing in een elektronica- en een levensmiddelenpoot. Begin februari stemde 99,5 procent van de aandeelhouders in met de opdeling. Daarmee ligt de voor medio 2017 geplande beursgang voor de nieuwe Metro AG en de tot Ceconomy AG omgedoopte Media-Saturn divisie volgens plan.

Helemaal rimpelloos verlopen de zaken overigens niet. De immer strijdbare mede-oprichter en grootaandeelhouder van Media Markt, Erich Kellerhals, beklaagde zich onlangs over de gang van zaken. Niemand zou met de familie Kellerhals hebben gesproken over een manier om de opsplitsing soepel te laten verlopen. Volgens Kellerhals zou de voorgestelde splitsing het nieuwe Ceconomy AG minimaal 100 miljoen euro kosten en de bestuursvoorzitters belonen met forse salarisverhogingen. “Een afsplitsing van Media-Saturn in plaats van de levensmiddelenpoot zou Metro AG meerdere honderden miljoenen euro besparen”, aldus een zelfverzekerde Kellerhals.

Op het hoofdkantoor van Media-Saturn in Ingolstadt wordt momenteel hard gewerkt om het portfolio optimaal aan te passen aan de op handen zijnde beursnotering van Ceconomy AG. Begin deze maand maakte het bedrijf bekend via de nieuw gevormde ‘Retail Media Group’ die onder meer over de door de Media Markt Club verzamelde klantgegevens beschikt, nieuwe commerciële intiatieven te ontwikkelen: er lonken nieuwe inkomsten uit de digitale advertentiemarkt. Ook kondigde het bedrijf een nieuwe handelsnaam voor. De Media-Saturn-ondernemingsgroep gaat na de opsplitsing verder onder de naam ‘MediaMarktSaturn Retail Group’. De formeel juridische bedrijfsnaam Media-Saturn-Holding GmbH blijft gehandhaafd.

Maar er staan wel degelijk belangrijke veranderingen op stapel. Zo werd enkele dagen geleden een meerderheidsbelang in de start-up Deutsche Technikberatung genomen, die te zijner tijd onderdeel van Ceconomy AG gaat opereren. De start-up moet toekomstige klanten van Media Markt en Saturn via zijn netwerk van adviseurs snelle ondersteuning bieden bij vragen over installatie, netwerkaansluiting en (technische) problemen bij nieuwe tv’s, tablets, smartphones of andere digitale producten. “Een meerderheidsbelang in Deutsche Technikberatung is een belangrijke stap in de realisering van onze strategie om Ceconomy als het belangrijkste platform voor consumentenelektronica te positioneren, inclusief bijbehorende dienstverlening”, aldus de Nederlandse ceo van Media-Saturn Pieter Haas. Op deze manier zou de retailer zijn toegevoegde waarde op het gebied van after-sales verder uitbreiden. “We zijn er van overtuigd dat ook onze huidige core business daar belangrijke impulsen van kan krijgen doordat we de aankoopbeslissing, ook voor complexe digitale oplossingen, kunnen vereenvoudigen en zo het vertrouwen van de consument in onze vestigingen verder kunnen versterken,” aldus Haas.

Bron: ComputerPartner.de