Apple-reseller Amac ziet omzet en winst flink stijgen

De omzet van Amac, de grootste Apple Premium Reseller van Nederland, steeg afgelopen halfjaar met 12,8 procent naar 82 miljoen euro. De EBITDA liep op tot 1,4 miljoen euro, een stijging van 165 procent. Verwacht wordt dat de omzet in het huidige boekjaar, dat van april tot en met maart loopt, uitkomt boven de 170 miljoen euro. Dat heeft de reseller bekend gemaakt.

De onlineverkoop steeg de afgelopen zes maanden met 46 procent het hardst. Ook de zakelijke tak, Amac Pro, was met een omzetgroei van 13 procent populairder dan vorig jaar. In de 47 fysieke winkels werd 10 procent meer omzet gegenereerd. De vestiging in Rotterdam draaide de hoogste omzet, gevolgd door Utrecht (The Wall) en Eindhoven. In de nieuwe winkel in The Wall leidde een bezoek het vaakst tot een aankoop.

De nieuwe MacBook Air werd zeer goed ontvangen, maar ook de iPad Pro bleef onverminderd populair. Samen met de iPhone behoorden ze tot de bestverkopende producten. De Apple Watch scoorde een omzetstijging van 84 procent, slechts gedeeltelijk geholpen door de zeer succesvolle introductie van de Apple Watch 5 eind september. De MacBook Pro werd de laatste maanden iets minder verkocht vanwege geruchten over de inmiddels aangekondigde 16 inch-versie.

Apple lanceerde dit jaar de nieuwe iPhone 11 en de nieuwe Apple Watch 5. Amac CEO Ed Bindels: “Die introducties zijn heel goed ontvangen. De pre-orders voor de nieuwe modellen waren ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. De verkoop van deze modellen zal hoog blijven, mits er uiteraard voldoende voorraad vanuit Apple beschikbaar komt, daar blijven we altijd afhankelijk van.”

Zakelijke diensten populairder

Voor ruim 50 ondernemingen en instanties onderhoudt Amac websites waar studenten, medewerkers of leden gebruik kunnen maken van speciale aanbiedingen voor Apple-producten. Vooral in het onderwijs wordt veelvuldig gebruikgemaakt van een op maat gemaakte portal in de huisstijl van de school. Daar kunnen leerlingen en docenten hun Apple-devices bestellen. Maar liefst 75 procent van de aangesloten scholieren maakt momenteel van deze schoolwebshop gebruik. Net als in andere sectoren, kiezen ook Apple-klanten steeds vaker voor de mogelijkheid om hun producten te leasen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal zakelijke klanten met een leasecontract verdubbeld.

Trainingen

Inmiddels maken 10.000 klanten gebruik van de iMember-service. Daarbij kunnen ze voor een vast bedrag per jaar alle trainingen volgen die Amac ontwikkelt. Bindels: “Er komen steeds meer trainingen bij, zowel voor consumenten als voor professionals. Zo hebben we recent een compleet e-learningpakket ontwikkeld voor zorgmedewerkers. Zij kunnen zich daarmee in hun eigen tijd en tempo bekwamen in het gebruik van Apple-apparatuur en -applicaties die in de zorg worden gebruikt.”

De positieve resultaten volgen op een voor Amac bewogen jaar met minder goede resultaten. In november 2018 vestigde de Apple Premium Reseller zijn 47e winkel en groot magazijn in het rode winkelcentrum The Wall aan de A2. Enkele maanden later werd daar ook het centrale reparatiecentrum geopend en in april dit jaar ging uiteindelijk ook het hoofdkantoor, dat op dat moment over drie locaties was verdeeld, over. De verhuizing naar The Wall bracht eenmalig hoge kosten met zich mee en de vraag naar producten was vaak groter dan de voorraad die door Apple beschikbaar werd gesteld. “Er is afgelopen boekjaar strategisch geïnvesteerd, daar gaan we dit boekjaar van profiteren”, aldus Bindels.

Meer informatie: www.amac.nl