‘Consumentenvertrouwen in refurbished stijgt, maar velen sluiten het nog volledig uit

Eén op de twee respondenten overweegt refurbished bij aankoop van een volgende smartphone, maar een grote groep sluit de aanschaf nog steeds volledig uit. Dat blijkt uit een consument- en marktonderzoek van iPhoned over de Nederlandse refurbishedmarkt.

Uit de  reacties van de ruim drieduizend ondervraagden blijken zeven trends. Deze zijn gebundeld in  de ​grote Refurbished Barometer 2020​. De trends zijn:

● Weinig loyaliteit voor refurbished, prijs speelt belangrijkste rol
● De algemene smartphoneverkoop daalt wereldwijd, maar bij refurbished  smartphones is een lichte groei te zien
● Refurbished steeds serieuzer overwogen, andere groep sluit het echter volledig uit
● De iPhone 7 was de populairste refurbished smartphone van 2019
● Mensen zonder refurbished-ervaring bezorgd over kwaliteit, terwijl tevredenheid hierover bij klanten juist hoog is

Weinig loyaliteit, prijs belangrijkst

Hoewel refurbished populairder en bekender wordt, blijken veel consumenten gemakkelijk  weer terug te gaan naar een nieuw toestel. Van de ondervraagden die ooit een refurbished  toestel hebben gekocht, heeft 58 procent momenteel geen refurbished toestel meer in  gebruik.
De redenen hiervoor lopen uiteen. Zo zegt 25 procent een goede aanbieding voor een nieuw  toestel te hebben gekregen en 20 procent wilde toch liever een nieuwe smartphone in plaats  van een opgelapt model. 14 procent heeft niet opnieuw voor refurbished gekozen door een  slechte ervaring. Zaken als de milieuvriendelijkheid van refurbished spelen hierin dus  nauwelijks een rol, terwijl refurbished-aanbieders dit wel als belangrijke reden voordragen  om voor een gereviseerd toestel te kiezen. Een opvallend detail hierbij is dat het vooral  Android-gebruikers zijn die weer de overstap van refurbished naar nieuw maken.

Ook andere refurbished producten steeds populairder

Van alle refurbished Apple-producten die in 2019 werden verkocht, was 75 procent iPhones,  12 procent iPads en 13 procent MacBooks. Dat is een flink verschil met een jaar eerder. Zo is het  aantal verkochte refurbished iPads in een jaar tijd met 45 procent gestegen. Sinds december 2019 is het Keurmerk Refurbished ook beschikbaar voor iPads en MacBooks, zodat consumenten dit ook bij deze producten kunnen laten meespelen in het maken van hun  beslissing.

Refurbished steeds serieuzer overwogen, grote groep sluit het nog volledig uit

Van alle ondervraagden heeft zes procent momenteel een refurbished smartphone. Een  grote groep van 46 procent zegt echter wel een refurbished toestel te overwegen bij de  aankoop van een volgende smartphone. Naast de prijs vinden zij vooral de garantie, een  nieuwe accu, originele accessoires en het Keurmerk Refurbished belangrijk in hun keuze.  Van de drie beschikbare refurbished condities (‘zichtbaar gebruikt’, ‘licht gebruikt’ en ‘zo  goed als nieuw’) is de zo goed als nieuwe conditie met 68 procent veruit het populairst.

Daar tegenover staat een groep van 38 procent die refurbished niet overweegt. Deze laatste  groep met ‘resistors’ heeft daar verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat  deze groep geen vertrouwen heeft in de kwaliteit, gevolgd door een te laag prijsverschil ten  opzichte van nieuw en de onduidelijke herkomst van de smartphone. De helft van deze groep  is wel over te halen om voor refurbished te kiezen als de prijs verder omlaag gaat.

Uit het refurbished onderzoek dat iPhoned twee jaar geleden deed, kwam ook al naar voren  dat refurbished met een imagoprobleem kampt op het gebied van kwaliteit. Dit blijkt in 2019  nog steeds aanwezig te zijn bij de groep resistors. Dat is opvallend, want 55 procent van de  mensen die refurbished een kans hebben gegeven stellen juist dat de kwaliteit hun  belangrijke reden is dat ze tevreden zijn met hun aankoop.

Refurbished iPhone 7 populairste model in 2019

Hoewel de lagere prijs van refurbished de belangrijkste reden is om hiervoor te kiezen, verschilt de gewenste prijsbesparing per model. Consumenten lijken minimaal honderd euro  te willen besparen, maar bij de iPhone 8 lag deze grens bijvoorbeeld al op een prijsverschil van 198 euro. Het lijkt erop dat consumenten minder willen betalen voor een toestel dat  minder innovatief is ten opzichte van zijn voorganger.

Gemiddeld hebben consumenten die een refurbished iPhone overwegen tussen de 250 en 500 euro te besteden. De iPhone 7 was het populairste refurbished toestel van 2019, gevolgd door de iPhone 8 en iPhone X. Apple blijft ook in 2019 met afstand het populairste refurbished-merk, gevolgd door Samsung, OnePlus, Huawei en Nokia.

Voor De Grote Refurbished Barometer 2020 maakte BigSpark B.V. gebruik van onder meer Algemene marktinzichten van Gartner, CBS, Android Authority, Deloitte, Google Trends, IDC,  Statcounter, Statista en Techniek Nederland.

Meer informatie: www.bigspark.com