ASUS: Resellers zijn de IT’ers die kleine bedrijven zelf niet hebben

Alexander Blok, Business Development Manager Notebook/PC/ ROG bij ASUS Benelux

IT-bedrijven die volledig via het partnerkanaal verkopen, moeten hun partners helpen en in de watten leggen. Computerfabrikant ASUS is ook zo’n bedrijf en werkt hard om partners zo goed mogelijk te ondersteunen.

Wij noemen onze partners ook wel ‘local heroes’, zegt Alexander Blok, Business Development Manager Notebook/PC/ ROG bij ASUS Benelux. ASUS heeft tussen de 350 en 400 vaste value added resellers en dealers. Van hen worden er ongeveer 100 regelmatig door ASUS-medewerkers bezocht omdat ze regelmatig notebooks of andere spullen van ASUS verkopen. Uiteraard worden alle partners gesteund via de ASUS Advantage portal. Dat is een speciale website voor resellers waarmee ASUS ongeveer anderhalf jaar geleden is gestart.“ Als ze zich aanmelden ontvangen ze elke twee weken een nieuwsbrief met specifieke aanbiedingen van ons. Dat zijn gepersonaliseerde aanbiedingen voor die groep. Dat is een van de voordelen van het ASUS Advantage-programma.” En daarnaast worden alle Advantage portal-gebruikers uitgenodigd voor evenementen van ASUS, waaronder de jaarlijkse barbecue in juni en de Efteling-dag in het najaar.

ASUS Advantage portal

“Iedereen die aangemeld is op onze portal, kan ook gebruikmaken van voordelen op producten. ASUS Advantage partners vinden er marketingtools en kunnen demo’s van nieuwe producten bekijken en aanvragen.”

Lokaal

De naam ‘local heroes’ refereert ook aan het lokale van de partners, iets wat volgens Blok een heel belangrijk verkoopargument is. Blok geeft een voorbeeld: “Een tandarts in mijn buurt is ooit in zijn eentje begonnen met een notebook die hij lokaal had gekocht. Die praktijk is inmiddels gegroeid want tegenwoordig werken er vijf tandartsen en er werken vier andere mensen in een tandheelkundig laboratorium. Ze gebruikten eerst één notebook die werd onderhouden door haar man. Tegenwoordig hebben ze misschien wel tien notebooks, een server en veel schermen”, vertelt Blok.

‘We zijn altijd bereikbaar en denken graag met onze klanten mee’

Inmiddels zijn ze voor hun support en apparaten te groot om het door de buurman te laten onderhouden, en te klein voor de grote leveranciers.” En daar liggen nog voldoende kansen, meent Blok. “Dat soort kleine en middelgrote ondernemers heeft behoefte aan de IT-man die ze zelf niet hebben. Op die mkb-klanten richt ASUS zich. Zij willen iemand kunnen bellen als het netwerk het niet doet en die het probleem komt oplossen.”

Aanpassingen

Om de reseller zo goed mogelijk te ondersteunen, zorgt ASUS dat ze er voor ze zijn. “Met ons channelteam zijn we altijd bereikbaar en denken graag met onze klanten mee en waar we ze kunnen, ondersteunen zijn we”, zegt Blok. Wat ASUS ook uniek maakt, is dat het bedrijf vanaf circa 30 stuks een build to order kan maken. Dat is jargon voor kleine aanpassingen aan de apparaten die naar de wens van de klant doorgevoerd. Zo kunnen notebooks besteld met extra geheugen, of andere schermen. Het zijn opties om de klant het juiste product te laten samenstellen dat helemaal voldoet aan zijn/haar wensen.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 3-2018]

Lees het artikel hier in PDF