In de strijd tegen smartphonefraude hebben de Nederlandse telecomproviders samen de stichting Preventel en de voorlichtingswebsite voorkomsmartphonefraude.nl gelanceerd. Dit meldt een aantal van de initiatiefnemers KPN, Vodafone, Telfort, hollandsnieuwe, Ben, Tele2, T-Mobile en Yes Telecom.
Smartphonefraude is een relatief nieuwe vorm van criminaliteit waarbij slachtoffers worden verleid of gedwongen een telefoonabonnement met toestel af te sluiten, dit toestel vervolgens moeten afstaan, maar blijven wel verantwoordelijk voor het abonnement en de kosten. Met de nieuwe website bieden de providers voorlichting over het herkennen en voorkomen van deze vorm van fraude, maar ook wat te doen als iemand onverhoopt slachtoffer wordt.
Voorzitter Frederik Schutte van de stichting Preventel zegt dat providers de afgelopen jaren al verschillende maatregelen hebben genomen om smartphonefraude zoveel mogelijk in te perken. “Deze fraude is nog relatief nieuw en dus is het cruciaal dat providers hun krachten bundelen om de mensen goed te informeren en voor te lichten”, aldus Schutte. “Bewustwording maakt mensen alerter en zo wordt het onderwerp bespreekbaar. Samen met de autoriteiten kunnen we zo werken aan een betere aanpak en voorkoming van smartphonefraude.”
Herkennen en voorkomen
voorkomsmartphonefraude.nl richt zich specifiek op de vorm van smartphonefraude waarbij slachtoffers abonnementen (gedwongen) moeten afsluiten en de nieuwe smartphones worden afgepakt. Lezers krijgen informatie en tips over het herkennen en voorkomen van smartphonefraude en wat te doen als je toch slachtoffer bent geworden.
Een greep uit de tips:
- Klinkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal geen goed teken.
- Sluit nooit een abonnement voor een ander af.
- Zet nooit een handtekening onder een contract waar je niet achter staat.
- Sluit nooit een abonnement of contract af tegen je wil of als je het eigenlijk niet kunt betalen.
- Ga nooit in op ‘verdachte’ advertenties die beloven dat je snel veel geld verdient.
Daarnaast roepen de providers mensen op om verdachte zaken, zoals berichten over snel geld verdienen met mobiele telefoons, te melden op www.fraudehelpdesk.nl.
Maatregelen
Voorafgaand aan deze nieuwe samenwerking, hebben verschillende providers zelf ook al maatregelen ondernomen om fraude zoveel mogelijk te voorkomen. Zo worden in de winkels kredietwaardigheidstoetsen gedaan, zijn er bij verschillende providers speciale regels voor het verkopen van abonnementen aan jonge klanten en wordt het winkelpersoneel getraind in het herkennen van en ingrijpen in fraudesituaties.
Uit de samenwerking binnen Preventel ontstond eerder ook al een gezamenlijke maatregel, waarbij een extra controle plaatsvindt als iemand in een bepaalde periode meerdere aanvragen doet voor een abonnement met toestel. Met de lancering van www.voorkomsmartphonefraude.nl komt daar nu ook landelijke voorlichting bij.
Bron: KPN
Bron: T-Mobile
Bron: Tele2
Bron: Vodafone