Als geregistreerd Online Marketing Adviseur wordt mij regelmatig, tijdens gesprekken met het MKB, gevraagd: “Hoe kan ik mijn merk online het best verkopen?” Om daar antwoord op te geven, moeten we terug gaan naar het marketingbegin.
Tot voor kort werd er uitgegaan van de bedrijfsvoering: “Hoe verkoop ik mijn product en wat wil ik?” Maar, wakker worden, waar het nu om draait is: “Wat zijn de behoeften van mijn doelgroep, waar zit mijn doelgroep überhaupt online en hoe sluit mijn product hierop aan?”
Het gebruik van social media is dan ook gebaseerd op wélke activiteiten vanuit wélke behoeften; consumeren de minste activiteit, bijdragen door reageren en creëren door actief produceren van informatie. Deze gebruikers hebben ook nog verschillende motivaties. En hier zit hem de crux.
a. Entertainment: ontspanning, doden van tijd, ontsnappen.
b. Informatie: kijken, zoeken, kennis.
c. Persoonlijke identiteit: zelfexpressie, erkenning, zelfvertrouwen.
d. Integratie: ondersteuning geven, identificatie, deelnemen.
e. Beloning: bijdragen, consumeren of creëren omdat je er iets voor terugverwacht.
f. Zelfverwezenlijking: invloed of macht, door bloggen.
bron: McQuail en Muntinga
Social media (websites en toepassingen die interactie tussen gebruikers mogelijk maken) hebben gezorgd voor een omwenteling in het marketingdenken. Ik hoef niets meer te zeggen over de verschillende kanalen, want of het nu privé of zakelijk is, mobiel of desk, @home of @office; social is niet meer weg te denken. ‘The (social) internet of everything’.
Wanneer u dus uw merk c.q. product wilt laten inspelen op de behoeften van uw doelgroep is het van levensbelang te weten wat deze drijft social media te gebruiken en waar en wanneer het hem of haar uitkomt.
Met het jaar 2016 dat voor ons ligt, lijken de mogelijkheden bijna oneindig. Fundraising voor het goede doel zodat uw doelgroep kan bijdragen:
• De belfunctie via WhatsApp voor een nog snellere customer service.
• Een direct buy-knop tijdens het zoeken via Google search voor het consumeren.
• Een veilige cloudomgeving en uw afnemer enthousiasmeren.
• Uw start-up reseller krijgt geen funding. Dan via social crowdfunding uw businessplan promoten.
• En ga zo maar door…
Benieuwd naar wat uw social formule is? Neem voor meer informatie over Social Media Strategy Consultancy contact met mij op via info@channelconnect.nl
[Deze column is eerder verschenen in ChannelConnect magazine nummer 8-2015]