Sergio Mandos, Territory Account Manager Benelux NETGEAR
Particulieren en grote bedrijven hebben draadloze netwerken omarmd. NETGEAR richt zijn pijlen nu op het MKB met een compleet portfolio van betaalbare producten met geavanceerde features. De leverancier heeft tevens een uitgebreid trainingsprogramma voor deze markt. We praten met Sergio Mandos van NETGEAR.
NETGEAR heeft traditioneel een sterke positie in het MKB en heeft producten die zeer geschikt zijn voor dit marktsegment. In deze markt zijn duidelijke trends zichtbaar waarbij de beweging richting mobiliteit niet langer te negeren is. De drie termen die daarbij centraal staan, zijn Bring Your Own Device (BYOD), cloud en mobility. “Ons portfolio heeft producten die voor dit marktsegment de bouwstenen zijn om tot een stabiele netwerkinfrastructuur te komen. Denk aan access points, switches en storage. De markt voor deze producten groeit gestaag”, denkt Sergio Mandos, Territory Account Manager Benelux van NETGEAR. “De markt bereikt volgens onderzoeksbureau Statista dit jaar de mijlpaal van 28 miljard connected devices wereldwijd. Voorheen waren connected devices vooral laptops aangevuld met tablets. Nu de markt voor tablets krimpt, zijn het detachables zoals de Microsoft Surface die de groei weer stimuleren. Bedrijven hebben veel profijt van mobiele devices met cloudgebaseerde diensten als Microsoft Office 365. De drijvende kracht achter deze veranderingen is de vraag naar openheid van bedrijfsomgevingen en de snelgroeiende vraag naar een flexibele werkcultuur. Flexibel werken is ook een steeds belangrijkere overweging bij het aantrekken van medewerkers.”
Mobiel werken
Mobiliteit op de werkplek is in het topsegment van het bedrijfsleven begonnen en ook steeds meer scholen hebben het snel geaccepteerd. Mobiel werken betekent meer dan alleen mobiele devices. De hele infrastructuur moet ervoor worden aangepast. Dat gebeurt veelal via virtualisatie van systemen en applicaties en natuurlijk dataopslag in
de cloud. Vooral in de MKB-sector wordt dat nu geprofessionaliseerd. Veel grootzakelijke bedrijven hebben deze fase al lang achter de rug. NETGEAR investeert in deze trend. “Eindgebruikers onderschatten vaak de impact van mobiliteit. Vooral de verkeersvolumes nemen enorm toe, nu de cloud steeds populairder wordt”, vindt Sergio Mandos. NETGEAR heeft de grote digitale snelweg als focus, zodat de verschillende applicaties zonder bottlenecks hun bestemming in het netwerk vinden. “Dit proces ontwikkelt zich razendsnel. Switching van data en het gebruik van Wifi is integraal onderdeel in dit concept. Denk hierbij verder dan de access points, want ook de backbone naar de access points speelt een heel grote rol. Bekabeld ethernet is nog steeds relevant ook al gaan steeds meer bedrijven mobiel werken. Uit onderzoek blijkt dat nu al meer dan 75 procent van de bedrijven investeert in de ontwikkeling van mobiele toepassingen. “Voorheen was Wifi optioneel, nu is het een essentiële feature. Ook de MKB-bedrijven snappen dat, maar zoeken nog naar de ideale oplossing. De aanpak moet binnen het budget passen en toch zo veel mogelijk features hebben. Dit is een spanningsveld waar we nog zeker twee jaar mee zitten. De laatste Wifi-technologieën 802.11 ac Wave 1 en 2 zijn de absolute standaard geworden bij besluitvormers en de meesten weten van het bestaan ervan. Sterker nog, ondersteuning voor 802.11ac Wave 1 en 2 is al bijna op elk apparaat te vinden. De Apple iPhone 6 en Samsung Galaxy S6 en latere modellen zijn hier al klaar voor”, aldus Mandos.
‘Draadloze werken zijn van bijzaak een noodzaak geworden’
Congestie voorkomen
Door deze technologie ontstaat een optimalisatie van de datastromen zodat meerdere gebruikers op hetzelfde netwerk passen. Dat neemt niet weg dat congestie in de netwerken nog steeds een belangrijk probleem is. De groei van de datavolumes wordt mede gedreven door de steeds hogere kwaliteit van video. Deze vergt steeds hogere bandbreedtes. Ook het gebruik van cloud services heeft zijn impact. Doordat alle data buiten het bedrijf is opgeslagen, ontstaat een bulk aan data die in de richting van het internet loopt. Nu alle netwerken steeds vaker converged zijn met spraak, video en data is het voorkomen van congestie prioriteit nummer één. “NETGEAR staat borg voor een gedegen innovatie. Steeds nieuwe features bedenken en daarmee uniek zijn, is niet het belangrijkste. Wij brengen het op een eigen manier naar het MKB. Grootzakelijke technologie betaalbaar maken voor het MKB is het parool”, volgens Sergio Mandos. De nieuwe AC Wave 2 access points leveren snelheden tot 2,5 Gbps. Hiervoor is het noodzakelijk dat ze met een breedbandige ethernetinfrastructuur worden aangesloten. Omdat dit te borgen, hebben de nieuwste access points een Nbase-T aansluiting. Hiermee kan tot 2,5 Gbps door een access point worden verwerkt in combinatie met de zogeheten(N-Base-T) multigigabit switches. Dankzij Nbase-T wordt het mogelijk via de bestaande Cat 5/6-bekabeling hogere snelheden te transporteren, zoals voor legacy infrastructuur die boven 1 Gbps kan worden gebruikt. Betaalbare 10 Gbps switches zijn de andere componenten die hierbij een essentiële rol vervullen en nu ook voor het MKB betaalbaar zijn.
Nieuwe producten
NETGEAR heeft recent het nieuwe access point WAC510 gelanceerd. Het is een instapmodel dat volgens Mandos perfect aansluit op de wensen van het MKB met een gemiddeld kantoorpand. De configuratie kan uiteenlopen van één enkel access point tot enkele honderden. Bijzonder is dat voor de configuratie en management van de draadloze infrastructuur geen additionele licenties en of betaalde cloud gebaseerde diensten nodig zijn. Via een gratis mobiele app is het hele netwerk te configureren en managen. Hierbij krijgen beheerders direct inzicht in gebruik en andere statistieken. “Hier is het MKB naar op zoek. De nieuwste features zijn eenvoudig te implementeren”, zegt Sergio Mandos. “Bijkomend voordeel van dit product is dat alle belangrijke features, inclusief support voor 802.11ac Wave 2, levenslange garantie, levenslange ondersteuning en uiteraard levenslange next business day replacement heeft. En dat alles voor een scherpe prijs van ongeveer 100 euro per unit. Gebruikers die over de mogelijkheden willen worden bijgepraat, kunnen zich inschrijven voor de tweewekelijkse gratis webinars van de leverancier. In deze online trainingen komen steeds wisselende onderwerpen aan de orde.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2017]