Voor ASUS Benelux belooft 2018 om verschillende redenen een bijzonder jaar te worden. In januari zijn in de VS tijdens de CES diverse nieuwe producten gepresenteerd, waaronder de nieuwste ZenFone Max Plus en de Zenbook 13. En tijdens het Mobile World Congress in Barcelona belooft Rodney Voogel, managing director van ASUS Benelux, opnieuw één of meer aankondigingen.
Naast alle nieuwe producten is 2018 ook voor de organisatie van ASUS Benelux zelf een bijzonder jaar. Het bedrijf verhuist namelijk in het eerste kwartaal van Nieuwegein naar Amsterdam-Zuidoost. “Eindelijk”, zegt Voogel met een zucht. “Het was echt tijd om te verhuizen.” De keuze voor Amsterdam is vooral ingegeven door de top van ASUS, want die wilde graag dat het kantoor richting Amsterdam zou gaan, vertelt hij. “Eerst wilden we zelf een pand kopen, want dat zijn ze in Azië meer gewend dan huren, maar in Amsterdam is dat aanbod van leegstaande kantoren op dit moment heel beperkt. En daarnaast moest er groei mogelijk zijn.”
Verhuizing
Op de nieuwe locatie heeft ASUS 1.500m2 ter beschikking. Bij ASUS Benelux werken nu ongeveer 60 mensen, dus er is nog genoeg ruimte voor groei. En dat is ook nodig, volgens Voogel. “We groeien nog steeds op verschillende vlakken. Zeker omdat we sinds enige tijd niet alleen het kantoor zijn van Nederland, maar van heel de Benelux zijn, is ruimte om te groeien zeker een voorwaarde geweest bij de keuze van de nieuwe locatie.” De verhuizing staat gepland voor ergens in de maand maart. “Dat is al op heel korte termijn”, geeft Voogel toe. “Zeker als je beseft dat we bijna alles nieuw gaan inrichten. 99 Procent van wat in dit kantoor in Nieuwegein staat, gaat niet mee. We beginnen echt fris op de nieuwe locatie.” Dat betekent wel dat er nog het nodige werk moet worden verzet. “Er wordt nu nog druk verbouwd, dan wordt het pand technisch klaargemaakt en dan volgt in een weekend de werkelijke verhuizing zodat de mensen op kantoor er zo weinig mogelijk hinder van ondervinden.
Verder groeien
De verhuizing naar een nieuw en groter pand, staat ook symbool voor de doelen van ASUS. “We willen nog steeds groeien. We zijn nog steeds zeer gedreven om vooruit te gaan en het marktaandeel van ons te vergroten.” ASUS is vorig jaar gestart met de introductie van de ZenFone, vlak voordat het Mobile World Congres plaatsvond. “Dat waren de eerste babystapjes op de telefoniemarkt, dat was een beetje pionieren en onderzoeken wat wel en wat niet werkt. Daar gaan we dit jaar vol overtuiging mee door”, belooft Voogel.
‘Een groter marktaandeel verwerven, is ons ook gelukt met notebooks’
Daarnaast is vorig jaar de organisatie van ASUS Benelux van binnenuit anders ingericht waarbij een aantal focusgebieden werd opgesteld met elk een eigen dedicated team. Voor elke divisie is een eigen productmanager, marketeer en een eigen accountmanager aangewezen. En sinds 1 december 2017 is Ivilina Boneva als marketing manager aan boord om de campagnes van alle teams te coördineren. “Op deze manier kunnen we veel beter samen met onze partners de route bepalen welke producten we gaan aanbieden en hoe we dat gaan doen”, aldus Voogel. Om de juiste route te bepalen volgt ASUS nauwgezet de trends die zich in de markt afspelen, bijvoorbeeld via gegevens van onderzoeksbureaus, verkoopcijfers en feedback van partners en eindgebruikers.
Groter marktaandeel
Begin dit jaar introduceerde ASUS al enkele nieuwe producten, zoals de ZenBook 13. De ZenBook 13 is een krachtige notebook voor onderweg, vertelt Voogel. “We benadrukken steeds meer de eenduidige en herkenbare productnamen als ZenBook, ZenFone en ZenPad.” Net zoals Intel dat al jarenlang succesvol doet met de aanduidingen voor de Intel Core-processors i3, i5 en i7.
‘We willen laten zien dat we een serieuze speler zijn op de markt voor mobiele telefonie en geen eendagsvlieg’
Naast de ZenBook is ook de ZenFone Max Plus nieuw in het assortiment. “Het is ons eerste ‘18 bij 9’-model”, zegt Voogel. Dat houdt in dat het een smartphone is met een 5,7 inch scherm, die door de verhoudingen voelt als een 5,2 inch toestel. “Omdat het toestel wat smaller oogt, lijkt hij wat compacter.” Het toestel komt waarschijnlijk vanaf maart in de Benelux op de markt met een adviesprijs van 279 euro. Het is een toestel voor het middensegment, legt Voogel uit. “Dat is segment dat groeit en waar mensen in zoeken en het is de prijs die bereid zijn te betalen voor een nieuw toestel.”
Prijs, design en specificaties
Bij elk nieuw product van ASUS is het zoeken naar een ideale combinatie van specificaties, design en prijs. Helemaal op de markt van mobiele telefonie want dat is een ‘extreem competitieve markt’, weet Voogel. “Daar proberen we dit jaar een groter marktaandeel te verwerven. Dat is niet gemakkelijk, maar dat is ons met notebooks ook gelukt, dus waarom niet met smartphones?” Wie naar het Mobile World Congress gaat, zal ASUS ook tegenkomen. “Wil je als telefoonmerk meetellen, dan moet je je daar profileren.” Ook zal ASUS daar een of meerdere nieuwe aankondigingen doen, maar daarover mag hij ten tijde van dit interview nog niets zeggen. “Door aanwezig te zijn op het MWC en daar nieuwtjes aan te kondigen willen we aan de eindgebruiker laten zien dat we een serieuze speler op de telecommarkt zijn en dat we geen eendagsvlieg zijn.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2018]