Steeds meer ondernemers streven naar digitale toegankelijkheid, zodat ook mensen met een beperking online kunnen browsen en winkelen. Vanaf 28 juni 2025 moeten websites en webshops en apps voor iedereen toegankelijk zijn. Om ondernemers hierbij te ondersteunen introduceerden VNO-NCW en MKB-Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org twee jaar geleden een zelfscan (www.ismijnsitetoegankelijk.nl) waarmee zij kunnen testen hoe toegankelijk hun website is.
Dankzij recente doorontwikkelingen krijgen ondernemers nu een uitgebreider advies op maat over hoe zij hun website of webshop kunnen verbeteren. Het is nu voor ondernemers niet alleen duidelijk op welke punten hun website wel of niet toegankelijk is, maar ze krijgen ook een duidelijk en praktisch advies over hoe ze hun website toegankelijker kunnen maken.
De tool beoordeelt websites op de volgende onderdelen:
- Alt-teksten: er wordt weergegeven hoeveel alt-teksten ontbreken en de nieuwe feature is dat er nu ook wordt weergegeven bij welke afbeeldingen deze ontbreekt.
- Gebruiksvriendelijkheid: er wordt onder andere een analyse gedaan van de structuur, het kleurcontrast en de schaalbaarheid van de website.
- Leesbaarheid: het leesniveau van de teksten wordt beoordeeld en door een nieuwe feature is nu ook zichtbaar welke teksten niet leesbaar genoeg zijn en hoe ze verbeterd kunnen worden.
- Code-kwaliteit: er wordt beoordeeld of de HTML-code overzichtelijk is. Door de nieuwe feature is het nu ook duidelijk welke code niet goed is weergegeven.
Vanaf 28 juni 2025 gaat Europese toegankelijkheidswetgeving formeel in. Dit betekent dat vanaf dat moment onder andere geldautomaten, financiële diensten en e-commerce-bedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn. Zo ook veel websites, webshops maar bijvoorbeeld ook apps. Digitale toegankelijkheid wordt de norm, maar biedt zeker ook kansen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het tot 15% potentiële klanten extra kan leiden.