Thuiswerken is een integraal onderdeel van het arbeidsbeleid van organisaties geworden. Hier ligt voor IT-dienstverleners een kans. Niet alleen door de juiste technologische oplossingen te bieden, maar door passend advies uit te brengen. Hoe creëer je ergonomische én comfortabele thuiswerkplekken die voldoen aan de Arbowet?
Verantwoordelijkheid werkplek
Thuiswerken en het beeldscherm
Het gebruik van apparatuur: voorlichting
Meldpunt
Risico-inventarisatie en checklist
Pak je rol als adviseur
Als IT-dienstverlener ben je niet alleen de leverancier van technologie, maar ook een strategische partner die mkb-ondernemers helpt bij het vormgeven van moderne werkplekken. Bij het inrichten van thuiswerkplekken is het van cruciaal belang om verder te kijken dan alleen de fysieke apparatuur. Het draait ook om adviseren en voorlichten.
Verantwoordelijkheid werkplek
In antwoord op de vraag of de Arbowet van toepassing is bij thuiswerken, is het antwoord duidelijk: ja. Artikel 3 van de Arbowet legt de verantwoordelijkheid voor de werkplek van werknemers bij de werkgever. De ‘zorgplicht’ van de werkgever strekt zich uit tot thuis werken, zoals bepaald in het Arbobesluit (art. 1.43-1.53). Mensen moeten ook thuis veilig kunnen werken.
Net als een kantoorwerkplek moet een thuiskantoor voldoen aan de Arbowet. Dit houdt in dat de werkplek optimale en veilige arbeidsomstandigheden moet bieden. Maar ook dat de werkgever moet helpen bij voorlichting rondom een veilig gebruik van de werkplek thuis. Steeds meer organisaties nemen de thuiswerkomgeving op in het Arbobeleid van de organisatie. Niet alleen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Het draagt namelijk ook bij aan de duurzame inzetbaarheid en productiviteit van medewerkers. Een ergonomische thuiswerkplek zorgt dat de kans op gezondheidsklachten aan de rug, nek, schouder, arm, pols en hand kleiner worden.
Thuiswerken en het beeldscherm
Het hart van de digitale werkplek is ongetwijfeld het beeldscherm. Adviseer je klanten over de voordelen van ergonomische monitoren die de productiviteit verhogen en tegelijkertijd oogklachten verminderen. Een goed geplaatst en gekalibreerd scherm draagt bij aan een prettige en efficiënte werkomgeving. Het Arbeidsomstandighedenbesluit stelt specifieke eisen aan beeldschermwerkplekken, zoals variatie in taken en voldoende rust. Enkele van deze eisen vind je hieronder.
• Kwalitatief hoogwaardig beeldscherm
• Geen spiegeling
• Goede instelbaarheid
• Scheiding tussen beeldscherm en toetsenbord
• Comfortabele werkplekinstelling
• Voldoende en aangenaam licht
Het wordt aanbevolen om medewerkers standaard met twee beeldschermen te laten werken, wat de efficiëntie en productiviteit vergroot, evenals een docking station bij het werken met een laptop. Dit vergroot niet alleen de ergonomie, maar vergemakkelijkt ook het hybride werken.
Daarbij zijn ook een toetsenbord en muis essentiële tools om RSI te voorkomen. Informeer je klanten over de nieuwste technologieën op dit gebied en help hen de juiste keuzes te maken voor hun medewerkers. Een gezonde werkhouding begint immers bij de apparatuur. Vergeet hierbij ook het bureau niet. Een in hoogte verstelbaar bureau kan helpen om meer te bewegen tijdens de werktijden.
Het gebruik van apparatuur: voorlichting
Een uitdaging voor werkgevers is het feit dat zij de werkplekken thuis lastig één voor één persoonlijk kunnen inspecteren. Wel kunnen zij faciliteren dat medewerkers op een gezonde manier met ergonomische apparatuur werken. Denk aan een goede bureaustoel, ergonomisch toetsenbord en verstelbaar bureau. Naast het faciliteren van ergonomische apparatuur is het belangrijk duidelijke instructies te geven over het gebruik ervan.
Voorlichting over de hoogte van het bureau, de stand van de bureaustoel, de hoogte van het beeldscherm en de noodzaak van korte pauzes dragen bij aan probleemloos werken en duurzame inzetbaarheid. Deze korte trainingen kun jij als IT-leverancier (bijvoorbeeld online) op je nemen. Dit is mooie toevoeging aan je dienstenpakket dat ook extra sales kansen biedt. Op de website van Arbodienst vind je een overzicht met belangrijke aspecten om vitaal en fit thuis te werken.
Meldpunt
Het psychisch welzijn van medewerkers verdient aandacht, zowel op kantoor als thuis. Werkstress kan ook bij thuiswerken voorkomen. Vaak is dit lastiger te signaleren dan bij het werken op kantoor. Maatregelen zoals het aanbieden van een aanspreekpunt voor problemen en regelmatige communicatie zijn essentieel. Werknemers hebben de verantwoordelijkheid om klachten te melden en aan te geven als de werkplek thuis niet aan de eisen voldoet. Open communicatie en het creëren van een open deurbeleid dragen bij aan het verminderen van drempels voor dergelijke gesprekken. Jij kunt een meldpunt op het gebied van technologische support en klachten initiëren en faciliteren.
Risico-inventarisatie en checklist
Een Risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) helpt werkgevers om de arbeidsrisico’s in kaart te brengen. Het is verstandig om de thuiswerkplek op te nemen in de RI&E, zodat zowel werkgevers als medewerkers vooraf rekening kunnen houden met mogelijke risico’s van het thuiskantoor. Als de thuiswerkplek niet aan de Arbowet voldoet, kunnen werkgevers overwegen apparatuur of meubilair ter beschikking te stellen. Dit kan variëren van het zelf inrichten van de werkplek thuis tot het verstrekken van een budget voor medewerkers om zelf hun thuiskantoor in te richten.
Medewerkers moeten zich bewust zijn van de eisen voor een Arbo-proof thuiskantoor. Werkgevers kunnen duidelijke communicatie en instructies geven, en indien nodig actie ondernemen op basis van een checklist, waarbij onder andere wordt gekeken naar onderstaande aspecten.
• Geschiktheid van thuis werken voor de functie
• Beschikbaarheid van een geschikte werkruimte
• Aanwezigheid van technische en ergonomische middelen
• Bereikbaarheid en communicatie tussen werknemers
• Duidelijke afspraken over productiviteit en planning
• Dit alles in overeenstemming met de geldende Arbo
Je kunt overwegen om hier je klanten nog meer van dienst te zijn. Bijvoorbeeld door een grondige thuiswerkplek-check aan te bieden. Je kunt deze verder laten gaan dan een standaard checklist en het belang van individueel afgestemde ergonomie benadrukken.
Overigens brengt thuiswerken niet alleen Arbo-verplichtingen met zich mee, maar ook uitdagingen op het gebied van privacy en beveiliging. Help je klanten bij veilige IT-oplossingen en het nemen van maatregelen om gevoelige informatie te beschermen.
Pak je rol als adviseur
Als IT-dienstverlener ben je een cruciale schakel voor mkb-ondernemers die de overgang naar compliant thuiswerken maken. Door niet alleen te focussen op de technologie, maar ook op de Arbo-aspecten, positioneer je jezelf als de waardevolle partner die meedenkt met álle aspecten van het thuiswerken.