82% van de Nederlandse leidinggevenden ervaart de hoeveelheid data die op hen afkomt als overweldigend. Dat blijkt uit onderzoek van Oracle.
Beslissingen nemen wordt volgens het onderzoek niet alleen ingewikkelder, bij 83% van de leidinggevenden wordt hun zelfvertrouwen hierbij negatief beïnvloedt (83%) en daarmee ook hun kansen op promotie (84%).
De meerderheid (59%) van de leidinggevenden in ons land heeft wel eens helemaal afgezien van het nemen van een beslissing, omdat de persoon in kwestie onvoldoende in staat was te bepalen welke data betrouwbaar was.
Dit toegenomen gebrek aan (zelf)vertrouwen bij het nemen van beslissingen heeft negatieve gevolgen voor organisaties en hun mensen. Bij ruim een kwart van zowel de leidinggevenden als werknemers heeft dit geleid tot onnodig extra werk, het maken van nog meer fouten of vergissingen, verhoogde financiële risico’s en zelfs een burn-out of andere negatieve consequenties, zoals ontslag vanwege het nemen van een onjuiste beslissing op een cruciaal moment.
Ongeveer een vijfde van de respondenten geeft aan dat het gebrek aan zelfvertrouwen heeft geleid tot vertraging in de carrièrevoortgang en bovendien een negatieve impact heeft gehad op de prestaties van de organisatie. Van de ondervraagde leidinggevenden heeft 81% zelfs spijt van een beslissing die zij het afgelopen jaar namen, zoals een investering of het veranderen van baan.
Kijken naar de baas
90% van de Nederlandse leidinggevenden vindt dat het toenemende aantal databronnen het succes van hun organisatie beperkt, terwijl zij wel inzien dat de juiste data het nemen van strategische beslissingen kan verbeteren voor hun sales, marketing en klantenservice, human resources, supply chain en finance-afdeling.
Opvallend is dat, ondanks de inzichten die data opleveren voor het nemen van de juiste beslissingen, zo’n driekwart van alle ondervraagden aangeeft naar de persoon met het hoogste salaris te kijken wanneer er beslissingen moeten worden genomen.
Onderbuikgevoel
Nederlandse leidinggevenden zijn zich ervan bewust dat zij geen beslissingen moeten nemen die alleen gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel (70%). Van alle ondervraagden geeft 78% zelfs aan dat pas na het nemen van een beslissing wordt gezocht naar data om die beslissing te onderbouwen.
“Naarmate bedrijven verder innoveren om nieuwe klanten op nieuwe manieren te bedienen, neemt ook het aantal datapunten dat ze nodig hebben om het volledige beeld te krijgen toe. Leidinggevenden die cruciale beslissingen nemen over hoe ze hun bedrijf moeten managen, negeren die data op eigen risico”, zegt T.K. Anand, executive vice-president Oracle Analytics. “De aarzeling, het wantrouwen en het gebrek aan begrip van data die uit dit onderzoek naar voren komen, geeft aan dat veel mensen en organisaties hun benadering van data en besluitvorming moeten heroverwegen. Wat mensen echt nodig hebben, is dat ze data kunnen koppelen aan inzicht, aan besluitvorming en actie.”
Het onderzoek werd in januari uitgevoerd onder 14.000 leidinggevenden en werknemers in 17 landen, waaronder Nederland.