Nederlandse msp’s passen hun werkwijze steeds vaker aan zodat ze terugkerende omzet uit servicemodellen kunnen halen. Dat blijkt uit het rapport ‘The Evolving Landscape of the MSP Business 2024’ van Barracuda.
Dit jaar verwachten Nederlandse msp’s dat iets minder dan de helft (45%) van hun inkomsten uit dergelijke terugkerende diensten zal komen, tegenover 32% in 2023. Volgens 86% van de respondenten schroeven bedrijven hun interne IT terug en vertrouwen ze meer op msp’s. Dit zal waarschijnlijk een belangrijke drijfveer zijn voor de groeiende vraag naar terugkerende diensten, denken de onderzoekers.
Nederlandse msp’s zien ook veel kansen dankzij AI, maar negen op de tien is van mening dat ze meer kennis over AI en de toepassing daarvan moeten opbouwen. Voor 84% is dat een van hun topprioriteiten voor 2024. Verder blijkt dat msp’s over de hele wereld – ook in Nederland – cloud marktplaatsen omarmen om beter te voorzien in de behoeften van klanten. Het zevende jaarlijkse msp-rapport van Barracuda is gebaseerd op een internationale enquête onder 700 msp-organisaties, waaronder 50 uit Nederland.
Volgens het onderzoek zijn de top drie oplossingen die Nederlandse msp’s aanbieden en ondersteunen: cloudgebaseerde applicaties (SaaS: 20%), cloudgebaseerde infrastructuur (IaaS: 18%) en bedrijfsapplicaties (bijv. Salesforce: 16%). Als het gaat om security zijn de meest ondersteunde oplossingen/diensten Security Operations Center (SOC), security awareness trainingen en zero-trust access: alle drie 14%. Nederlandse msp’s verwachten in 2024 hun portfolio uit te breiden met gemiddeld 4-5 nieuwe diensten.
Andere belangrijke bevindingen zijn onder andere:
- MSP’s maken zich zorgen over hun eigen security: 86% van de Nederlandse MSP’s is van mening dat ze hun interne security moeten verbeteren.
- De meest geoutsourcete securitydiensten door MSP’s zijn Security Operations Center (SOC) en Managed Detection and Response (MDR), beide 44%, gevolgd door backup, business continuity en disaster recovery (30%).
- 70% van de Nederlandse MSP’s worstelt ermee hoe ze klanten kunnen helpen voldoen aan wet- en regelgeving.
- Nederlandse MSP’s zijn realistisch en tegelijkertijd optimistisch. Hoewel ze in 2024 verwachten te groeien, noemen ze als grootste uitdagingen: het beheren van remote/hybride werkplekken bij klanten (48%) en aantrekken en vasthouden van talent (46%).
“Net als alle organisaties hebben Nederlandse MSP’s te maken met voortdurende veranderingen”, zegt Alain Luxembourg, Vice President Benelux and Nordics bij Barracuda. “De concurrentie neemt toe en klanten vinden op steeds meer manieren de markt, terwijl opkomende technologieën en digitale transformatie het potentiële aanvalsoppervlak voor cyberdreigingen vergroten. Het valt niet mee om dat allemaal bij te houden, uit het onderzoek blijkt dan ook ruim dan de helft van de msp’s op zoek is naar meer mensen. Goede partner/vendor-relaties die specialistische ervaring bieden op het gebied van security en AI-integratie kunnen MSP’s helpen bij het aangaan van een aantal van deze uitdagingen en te groeien in het concurrerende landschap van 2024 en daarna.”