Markt detachables groeit, marktaandeel slate tablets blijft krimpen

De wereldwijde markt voor detachable tablets groeide in het vierde kwartaal van 2017 naar 6,5 miljoen stuks, een stijging van 10,3 procent in verelijking met Q4/2016, zo blijkt uit de voorlopige cijfers van marktonderzoeksbureau IDC. Ook over heel 2017 was sprake van groei, al was er wel een dalende trend te bespeuren: een plusje van 1,6 procent op jaarbasis, tegenover een groei van 24 procent in 2016.

De groeivertraging was volgens IDC deels te wijten aan de vertraagde introductie van premium devices zoals de Surface, waardoor oudere modellen op de plank bleven staan omdat (zakelijke) gebruikers wachtten op nieuwe modellen.

“Tot nu toe was de ontwikkeling van de markt voor detachables vooral afhankelijk van de Amerikaanse activiteiten van Microsoft en Apple,” aldus Jitesh Ubrani, senior research analyst bij IDC’s Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers. “Maar blijvend succes van deze categorie staat of valt met de bereidheid van andere pc-vendoren om mee te doen, en nog sterker van de bereidheid van gebruikers elders in de wereld om aan de nieuwe form-factor de voorkeur te geven boven convertible pc’s.”

“Na een zorgwekkende daling in het laatste kwartaal van 2016 en de eerste helft van 2017 hebben we gelukkig kunnen constateren dat de detachable markt de weg omhoog weer gevonden lijkt te hebben,” zei Lauren Guenveur, senior research analyst in IDC’s Devices and Displays team. “Nu de eerste golf Windows/ARM producten in het tweede kwartaal eraan komt geloven we weer dat detachables een periode van groei tegemoet gaat. Veel van de nieuwe producten worden gepositioneerd in het premium-segment van de markt. Wat we nog missen is een aantal sterke spelers in het middensegment.”

Los van het detachable tablet segment werden traditionele slate tablets nog in grote aantallen verkocht: 43,1 miljoen stuks in het vierde kwartaal en 141,7 miljoen in het hele jaar. Deze apparaten bieden echter beperkte productiviteitsmogelijkheden en worden het meest gebruik voor mediaconsumptie. Vanwege de dunne marges positioneren sommige vendoren tablets als opening naar hun bredere ecosysteem of om hun merkbekendheid te promoten. Toch is de marktvraag de afgelopen jaren gedaald; in 2017 was de daling jaar-op-jaar 7,6 procent.

Top Five Tablet Companies (Detachable + Slate), Worldwide Shipments, Market Share, and Growth, Calendar Year 2017 (Preliminary Results, Shipments in millions)
Vendor2017 Unit Shipments2017 Market Share2016 Unit Shipments2016 Market ShareYear-Over-Year Growth
1. Apple43.826.8%42.624.3%3.0%
2. Samsung24.915.2%26.615.2%-6.4%
3. Amazon.com16.710.2%12.16.9%38.0%
4. Huawei12.57.7%9.85.6%28.0%
4. Lenovo10.36.3%11.06.3%-6.3%
Others55.333.8%72.841.7%-24.1%
Total163.5100.0%174.9100.0%-6.5%
Source: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, February 5, 2018

 

Meer informatie: www.idc.com