Omdat smartphones met grote schermen de vraag naar tablets flink drukt proberen tabletfabrikanten hun producten te differentiëren en te promoten door hun 10-inch en groteren modellen tegen zeer consumentvriendelijke prijzen aan te bieden in de hoop een vervangingsgolf op gang te brengen. Maar dat lijkt ijdele hoop: Digitimes Research verwacht dat de aantallen in 2018 uitkomen rond 128 miljoen stuks, een daling met 10 procent in vergelijking met dit jaar.
De marktonderzoeker gaat ervan uit dat de impact van smartphones met grote schermen na 2019 minder groot wordt en dat de wereldwijde verkopen boven het niveau van 120 miljoen stuks op jaarbasis zal blijven, met een gemiddelde negatieve groei van -1,4 procent in de periode 2018-2022.
Apple, Samsung Electronics en Amazon zullen dit jaar wereldwijd de top-3 tabletfabrikanten zijn, waarbij Huawei opschuift naar de vierde plaats en daarmee Lenovo voorbij streeft dankzij een sterke differentiatie-strategie. De afstand tussen Huawei en Lenovo wordt in 2018 naar verwachting groter.
Sommige fabrikanten passen al randloze schermen groter dan 6-inch toe in hun smartphones, en dat betekent dat met name de markt voor tablets met 7.x- tot 8.x-inch schermen toenemend onder druk komt te staan. Volgens Digitimes Research focussen de tabletfabrikanten steeds meer op hun 9-inch en grotere modellen, die daardoor volgend jaar goed zullen zijn voor meer dan 60 procent van het totale volume. Hoewel Chinese fabrikanten een groter marktaandeel hebben veroverd in de wereldwijde markt voor 8-inch tablets, zorgt het feit dat ze orders voor 7-inch modellen laten lopen, hetgeen de Taiwanese fabrikanten weer ten goede komt; volgend jaar zal meer dan 50 procent van de markt voor groot-formaat tablets door Taiwanese fabrikanten worden bediend.
Meer informatie: www.digitimes.com