Vodafone en Thyssenkrupp zijn van plan een miljoen liften te voorzien van sensoren en een simkaart. Hierdoor is liftleverancier Thyssenkrupp in staat problemen te signaleren nog voordat ze storingen geven.
Op dit moment zijn al ruim 120.000 liften voorzien van de technologie om ze op afstand in de gaten te houden. Er is ruimte voor groei, want wereldwijd zijn er twaalf miljoen liften. Daar maken dagelijks een miljard mensen gebruik van. De lift is een van de meest gebruikte en veiligste transportmiddelen ter wereld. Door liftsensoren met internet te verbinden, is het mogelijk storingen te verminderen.
Opgeteld zijn alle liften gezamenlijk jaarlijks 190 miljoen uur buiten gebruik voor onderhoudswerkzaamheden. Om dit te omlaag te brengen ontwikkelde Thyssenkrupp de MAX Box. Dit apparaat voorspelt wanneer een lift gebreken gaat vertonen. In de lift wordt een simkaart van Vodafone geïnstalleerd die gegevens doorstuurt naar de clouddienst Microsoft Azure. Toegang tot de data wordt geregeld met behulp van het Vodafone Managed IoT Connectivity Platform.