Onderzoekers van TNO en autodeelplatform Amber gaan gezamenlijk uitzoeken of de levensduur van batterijen in elektrische auto’s verlengd kan worden door langetermijndata te gebruiken. Als blijkt dat dit mogelijk is, kan de ritplanning hierop aangepast worden.
Op dit moment bepalen beschikbaarheid, planning en batterijlaadniveau de inzet van auto’s binnen een vloot. Een klant krijgt een auto aangeboden die voldoende lading heeft voor de op dat moment geplande rit. De actuele leeftijd van de batterij wordt niet meegenomen. Amber en TNO gaan onderzoeken of een ritplanning die daar wel rekening mee houdt, kan bijdragen aan batterijkwaliteit op langere termijn.
Beheerders van een wagenpark zouden aan de hand van de data voertuigen zo kunnen kiezen dat de langst mogelijke levensduur van batterijen wordt bereikt. De gegevens kunnen ook bijdragen aan een betere inschatting van de waarde van de batterij tegen het einde van een leasecontract – en zo wellicht ook langer doorrijden met één batterijpakket mogelijk maken.
De batterij van een elektrisch voertuig is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de kosten. Bij de BMW i3 is dat zo’n 20 procent van de kostprijs van het elektrisch voertuig, laat Amber weten. Daarom zou een verbetering van de levensduur een grote impact kunnen hebben op de gebruikskosten van elektrische voertuigen.
CTO Joep Sloot van Amber hoopt uit het onderzoek data te vergaren die zijn vlootmanagers in staat stelt de overgebleven capaciteit van een batterij over de jaren heen zo hoog mogelijk houden. “Als eigenaar van één auto kun je de levensduur van de batterij maar beperkt beïnvloeden omdat je hem altijd wilt kunnen gebruiken,” legt Sloot uit. “Als vlootbeheerder hebben wij het voordeel dat we niet per se elke auto constant helemaal opgeladen hoeven te hebben. We zijn dus op zoek naar de scenario’s die ons helpen de juiste auto’s op de juiste momenten op te laden en aan te bieden.”
De haalbaarheidsstudie loopt tot medio juni 2020. Om de gegevens te verzamelen wordt in dertig Ambers een meetinstrument aan de batterij gekoppeld. De gekozen voertuigen vormen een dwarsdoorsnede qua leeftijd, gebruiksintensiteit en gekozen ritafstanden. De gegenereerde data worden niet gekoppeld aan de gegevens van de gebruikers van de auto.
Na afloop van het onderzoek bepalen TNO en Amber of het resultaat voldoende waarde heeft voor een daadwerkelijke implementatie van de verschillende gebruiksscenario’s. Het project valt onder de DKTI2019 regeling van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. TNO wil het project ook laten aansluiten op ander Europees onderzoek.