Tien Nederlandse internetplatforms werken samen met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat, EZK) aan het verbeteren van het consumentenvertrouwen in online producten en diensten. Ook de veiligheid van Internet of Things-apparatuur moet verbeteren.
Het is de bedoeling dat er in het voorjaar van 2020 een leidraad beschikbaar aan de hand van goede praktijkvoorbeelden. De betrokken bedrijven zijn: Beslist.nl, Booking.com, bol.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah.
Staatssecretaris Keijzer wil ook andere Nederlandse platforms de mogelijkheid bieden om zich aan te sluiten. Volgens Keijzer gaat het met de consumentenrechten en productveiligheid bij Nederlandse platforms goed. “Daarmee kunnen zij zich ten opzichte van concurrenten van buiten de EU onderscheiden,” aldus Keijzer. Ze wil het consumentenvertrouwen verder vergroten door afspraken te maken over onder meer betaalde reclame in zoekresultaten en het voorkomen van valse beoordelingen.
De verschillende platforms geven elk op eigen wijze invulling aan consumentenbescherming. Door de aangekondigde samenwerking kunnen de bedrijven ervaringen uitwisselen. De uitkomsten moeten als leidraad dienen, ook voor nieuwkomers.
De nieuwe regels gelden ook voor Internet of Things-apparatuur. De snelle groei van deze markt voor bijvoorbeeld smart tv’s of slimme wasmachines biedt consumenten voordelen, maar vaak is nog onduidelijk wat zij in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terecht kunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert. Deze onduidelijkheid moet worden weggenomen, meldt EZK.
Op initiatief van Nederland wordt in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden om minimale veiligheidseisen te stellen aan apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet zoals smartphones en thermostaten. Daarnaast worden verkopers vanaf 2021 verplicht om gedurende een bepaalde termijn beveiligingsupdates te verstrekken.