Hoewel steeds meer Nederlanders bekend zijn met het fenomeen smart home, neemt de interesse erin af. Dat meldt GfK. De neerwaartse trend is ook waarneembaar in andere markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk.
Volgens GfK is 49 procent van de Nederlandse consumenten (zeer) geïnteresseerd in smart home-technologie. Vorig jaar lag dat percentage 10 procent hoger. Dertig procent staat neutraal tegenover smart home, terwijl 32 procent geen interesse heeft. Categorieën waar consumenten de meeste interesse in hebben zijn slimme producten als verlichting, energie en beveiliging.
Vooral gemak en mogelijkheden om energie te besparen voeden de interesse in smarthome-oplossingen. Kosten zijn de belangrijkste barrière, al noemen minder mensen dat als nadeel in het onderzoek van dit jaar. Zorgen over het hacken van apparaten en privacy worden vaker genoemd als bezwaren.
Volgens GfK moeten fabrikanten en winkeliers in hun marketing Nederlandse consumenten gerust stellen over hun zorgen. Ook moeten ze met een overtuigende boodschap komen waarom smart home-technologie een toegevoegde waarde heeft. De boodschap moet worden afgestemd op verschillende doelgroepen, te onderscheiden in early adopters, gemakszoekers, bespaarders en veiligheidszoekers.