Amelia, de virtuele assistent van IPsoft, heeft een nieuw, menselijker uiterlijk gekregen. Volgens IPsoft plaveit Amelia de weg voor hybride personeelsbestanden waarin mensen samenwerken met hun digitale equivalent.
Het Amerikaanse IPsoft, specialist op het gebied van kunstmatige intelligentie, bouwt al enkele jaren aan de techniek achter Amelia. Het bedrijf noemt de virtuele assistent, die gesprekken kan voeren en emoties herkent, de ‘meest menselijke en slimme digitale medewerker die in de markt te vinden is’.
De nieuwe versie van Amelia brengt haar geavanceerde cognitieve functies – naar voorbeeld van het menselijk brein gebouwd – samen met de laatste ontwikkelingen in avatar-technologie. Amelia’s nu nog realistischer weergegeven toon, dialoog, gezichtsuitdrukking en begrip maakt digitale communicatie bijna levensecht.
Chatbots en eenvoudige virtuele assistenten reageren op basis van keywords en gebruiken statische beslisbomen. Amelia werkt juist met (ongestructureerde) natuurlijke taal. Ze is in staat context-wisselingen te volgen, emoties te herkennen, complexe taken uit te voeren en verzoeken van gebruikers van begin tot eind af te handelen.
Het cognitieve brein van Amelia is getraind met feitelijke gesprekken met meerdere, verschillende vragen of verzoeken (multi-intent). Door integratie van affective computing (ook wel artificial emotional intelligence of emotion AI genoemd) en sentimentanalyse kan Amelia de emoties, gemoedstoestand en persoonlijkheid van gebruikers duiden en er op een passende wijze op reageren.
Amelia leert van menselijke collega’s dankzij supervised learning, waarbij een manager monitort of ze de gewenste bewoording, processen en manier van werken handhaaft. De virtuele assistent leert van elke menselijke interactie dankzij deep learning waardoor ze gaandeweg een steeds persoonlijkere gebruikservaring biedt. Haar vermogen om te observeren, leren, begrijpen en haar vaardigheden aan te scherpen draagt bij aan Amelia’s menselijke karakter.
Mark Boelhouwer, Managing Director Benelux & Frankrijk bij IPsoft: “Ervaring leert ons dat echt slimme conversational AI positief bijdraagt aan merkloyaliteit en de mate van herhalingsaankopen. Daarnaast zien we vaak dat medewerkerstevredenheid toeneemt doordat medewerkers hun tijd en middelen efficiënter of anders kunnen inzetten. Nu Amelia er nog menselijker uitziet zal dat de relaties met klanten ten goede komen.”