Het lukt veel bedrijven niet om waarde te halen uit alle verzamelde data. Dat staat in een nieuw rapport van Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise. Er werden 170 IT-beslissers en netwerk-engineers ondervraagd.
Veel respondenten zijn gefrustreerd door tekortkomingen in datamanagement, staat in het rapport. Een ruime meerderheid (61 procent) zegt dat het niet lukt om volledige controle uit te oefenen over de bedrijfsgegevens, 52 procent zegt niet in staat te zijn om data om te zetten in praktische inzichten en 51 procent ziet het ‘niet holistisch kijken naar data’ als probleem.
Respondenten zien wel kansen om met data de organisatie te verbeteren. Ze noemen de mogelijkheid om een betere klantervaring te bieden (zestig procent), de efficiency te verhogen (38 procent) en de productinnovatie te vergroten (35 procent) als belangrijkste kansen van beter datamanagement.
Beperkingen in bestaande systemen en infrastructuur zorgen ervoor dat het niet lukt om voldoende waarde uit data te halen. De respondenten pleiten in het onderzoek voor betere security (63 procent), het uitvoeren van meer realtime analyses (55 procent), het vaker nemen van beslissingen op basis van data (55 procent) en het beter verbinden van data aan kernbusinessfuncties (45 procent).
Gebrek aan kennis binnen bedrijven is ook een bron van zorg. Meer dan een derde van de respondenten (36 procent) noemt ‘niet beschikken over de skills om de explosie van data te beheren’ als de grootste zorg. De grootste angst volgens 28 procent is ‘dat medewerkers niet op één lijn zitten als het gaat om datapolicy’s.’