De Belgische startup Shavatar wil het aantal retouren bij online kledingwinkels fors terugdringen. Volgens Shavatar wordt nu tot 70 procent van de online bestelde artikelen teruggestuurd, vaak omdat de kleding niet blijkt te passen. Consumenten krijgen dankzij een eigen avatar een indruk of een kledingstuk past.
E-commerce zit al jaren in de lift en dankzij de coronacrisis is er sprake van een extra boost. Volgens de oprichters van Shavatar genereert de Europese kledingsector 13,2 procent van de omzet via e-commerce. Tot 2023 zal de omzet jaarlijks gemiddeld met 8,6 procent groeien.
Shavatar is een technisch hulpmiddel voor consumenten om de juiste kledingmaat te vinden. Voor online retailers is de maat van kleding een heikel onderwerp. CEO Geert Mertens van Shavatar: “Uit een eigen enquête blijkt dat 73 procent van de consumenten geen order plaatst als ze niet zeker zijn van de juiste maat. Van zij die wel een bestelling plaatsen, geeft 40 procent toe dat ze meerdere maten van hetzelfde item durven bestellen, om zeker te zijn dat ze toch de juiste maat in huis halen. Die vaststellingen hebben natuurlijk een serieuze impact op het businessmodel van de sector.”
Shavatar is een spin-off van Universiteit Antwerpen en kennisinstituut imec. Het idee vindt zijn oorsprong in doctoraatsonderzoek van Femke Danckaers. “Ik ontwikkelde een model dat het toelaat om de menselijke 3D-lichaamsvorm te voorspellen en te visualiseren op basis van een beperkt aantal parameters, met een gemiddelde foutenmarge van amper 7mm ten opzichte van de échte lichaamsvorm”, vertelt de medeoprichtster van de spin-off. “De consument kan dit thuis zelf doen, een scanner is daarbij niet nodig.”
De technologie werd verder ontwikkeld met ondersteuning van het imec.istart acceleratieprogramma. Mertens: “We kwamen, in overleg met 36 spelers uit de modewereld, tot een tool die de consument de mogelijkheid geeft zijn of haar eigen ‘avatar’ te creëren. Onze tool geeft vervolgens een aanbeveling van juiste maat en informatie over de ‘fit’ weer. In een volgende fase zullen we het kledingstuk in kwestie kunnen visualiseren op het lichaam van de consument. Het uiteindelijke doel is om een volledige outfit te kunnen visualiseren.”
Op korte termijn zal de tool geïntegreerd worden in webshops van kledingmerken, maar de geïnteresseerde consument kan nu al terecht op www.shavatar.me om van zichzelf een avatar in 3D te laten genereren. De consument krijgt dan meteen maatadvies voor meer dan 50 merken.