Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat komende twee jaar miljoenen fietsritten live volgen. Dat moet inzicht geven in fietsgewoontes in grote steden. Het ministerie gebruikt hiervoor technologie van Siemens Mobility en Tracefy. Het project heeft de naam Talking Bikes.
Siemens heeft al ervaring met het verzamelen van data uit auto’s, maar overheden zien het gebruik van de fiets groeien. Ze willen dus ook informatie over fietsverplaatsingen verzamelen. Mede door de komst van e-bikes wordt de fiets steeds populairder. Bovendien zorgt de coronacrisis voor een piek. Er reizen minder mensen met het openbaar vervoer. Overheden vragen het publiek alleen te reizen met bus, trein of tram als dat noodzakelijk is. Veel mensen zien in de fiets een goed alternatief.
Doel van het project Talking Bikes is binnen twee jaar realtime data te verzamelen van minimaal 5,6 miljoen ritten. Dat moet de digitale zichtbaarheid van het fietsverkeer vergroten. Het is niet de bedoeling fietsgedrag van individuen op te slaan. IenW wil inzicht krijgen in het fietsgedrag in algemene zin. Daarmee zou het project AVG-proof zijn.
Het project is een voorbode van een toekomst waarin fietsen ‘connected’ zullen zijn. Dan zullen slimme verkeerslichten rekening kunnen houden met het aantal fietsers. Willem van Duijn van Siemens Mobility: “Denk maar eens aan het drukke fietsverkeer rond de TU Delft. Hoe mooi zou het zijn om na afloop van de colleges alle fietsers voorrang te verlenen aan de verkeerslichten rond het TU-complex? Hierdoor zouden zowel het fiets- als het autoverkeer beter doorstromen.”
Siemens Mobility werkt samen met Tracefy dat de benodigde gps-trackers en fleetmanagementsoftware levert. Deze technologie wordt nu al gebruikt door thuisbezorgdiensten en deelfietsconcepten. De bij Talking Bikes betrokken partijen zijn nog zoekende naar de meest optimale manier om de live geregistreerde data in te zetten. Ieder kwartaal zullen Siemens Mobility, Tracefy en het Ministerie van IenW gezamenlijk concrete mogelijkheden verkennen.
Van Duijn: “Wellicht kunnen we fietsers via een app laten weten wanneer de verkeerslichten op groen gaan. We denken nog na over een manier waarop fietsers veilig connected kunnen zijn en beide handen aan het stuur kunnen houden. Daarnaast gaan we uitzoeken welke informatie fietsers willen ontvangen.”