Xiaomi heeft inmiddels in meer dan 300 Internet of Things (IoT)-bedrijven geïnvesteerd. Het Chinese bedrijf, in ons land vooral bekend van voordelige smartphones, wil een eigen ecosysteem creëren met IoT-oplossingen.
In totaal heeft Xiaomi voor 4,54 miljard dollar geïnvesteerd, meldt TechCrunch op basis van een recent financieel verslag. In de meeste gevallen sloot Xiaomi strategische partnerschappen met andere bedrijven om zo het aanbod van hardware en diensten te verbreden.
Al in 2013 kondigde Xiaomi-oprichter Lei Jun aan te willen investeren in 100 hardwarebedrijven. Door hardware voordelig op de markt te brengen, wilde hij grote aantallen gebruikers aan zich binden. Gebruikers zouden allerlei IoT-diensten kunnen afnemen. Veel omzet genereert dat nog niet, zo’n 12 procent van het geheel, schrijft TechCrunch. Xiaomi moet het nog altijd vooral hebben van de verkoop van hardware.
Verwacht wordt dat de IoT-markt in China de komende periode verder zal groeien, mede aangezwengeld door het uitrollen van 5G-netwerken. Xiaomi is niet het enige bedrijf dat veel verwacht van IoT. Deze week maakte Alibaba bekend 1,4 miljard dollar te pompen in voice-assistent Genie, vergelijkbaar met Amazon Alexa.