Studie: ‘Voorspellende technologie in de buitendienst verdubbelt komende vijf jaar’

Technologiebedrijf Zebra verwacht dat het aantal buitendienstmedewerkers dat voorspellende technologie gebruikt op mobiele devices in vijf jaar tijd zal verdubbelen. Het cijfer staat in een studie in opdracht van Zebra, dat dergelijke apparatuur levert, onder 1200 beslissers wereldwijd. 

Zebra doet onderzoek naar hoe de toekomstige buitendienst eruit ziet voor de sectoren telecommunicatie, productie, bouw, mijnbouw en landbouw. In het rapport Future of Field Operations staat dat momenteel slechts 16 procent van de organisaties zogeheten pre-scriptive technologie gebruikt. Hierbij zorgen slimme mobiele devices ervoor dat de juiste mensen op het juiste moment beginnen aan de juiste taken. Tegen 2025 zal dit 32 procent zijn.

Volgens Zebra wordt het stroomlijnen van werk steeds belangrijker. Daarom krijgen medewerkers steeds vaker mobiele devices zoals rugged tablets, mobiele printers en handheld mobiele computers. Dankzij steeds snellere mobiele netwerken kunnen ondernemingen hun dienstverlening efficiënter uitvoeren.

Van de dienstverleners zegt 76 procent dat hun buitendienststrategie gericht is op mobiele apparaten in plaats van desktops. 86 procent is het ermee eens dat de beschikbaarheid van snellere 4G- en 5G-netwerken zal leiden tot extra investeringen in nieuwe buitendiensttechnologieën. Zij geven aan dat het gebruik van mobiele apparaten zal leiden tot een snelle productiviteitstoename met 87 procent, en dat zij binnen het komende jaar een positief effect verwachten.

Uit de studie blijkt dat e-mail (62 procent), real-time database-toegang (60 procent) en verzendmanagement (57 procent) momenteel als de drie belangrijkste toepassingen worden beschouwd. Ongeveer negen op de tien dienstverleners zijn van plan om de komende vijf jaar op grotere schaal gebruik te gaan maken van monitoring en rapportage op afstand en van geavanceerde analyse en machine learning.

Om medewerkers in staat te stellen productiever te worden, meer voldoening uit hun werk te halen, en uiteindelijk de dienstverlening aan de klant te verbeteren, investeren dienstverleners op het gebied van buitendienst steeds meer in mobiele apparaten. Momenteel voorziet slechts 28 procent van de bedrijven meer dan de helft van hun buitendienstteams van mobiele technologieën. De respondenten voorzien dat dit in 2025 tot 44 procent zal zijn toegenomen.

Tegelijkertijd geldt de betrouwbaarheid van apparaten in de buitendienst als hoge prioriteit, aangezien dienstverleners op het gebied van buitendienst voor hun apparaten de voorkeur geven aan speciaal gebouwde rugged mobiele smartphones. Tegen 2025 zal 93 procent van de bedrijven gebruik maken van zowel rugged mobiele tablets als rugged smartphones, aldus het rapport.