Flamco introduceert dienst om water- en warmtemeters op afstand uit te lezen

Klimaatspecialist Flamco introduceert een nieuwe dienst waarmee verbruikscijfers van water- en warmtemeters op afstand uitgelezen kunnen worden. Met Flamconnect Metering richt het bedrijf zich op woningcorporaties, warmtedistributiebedrijven, gebouweigenaren en energieservicebedrijven. 

Het op afstand monitoren van energieverbruik is in opmars. Ook het verbruik van water en warmte op afstand uitlezen wordt steeds beter mogelijk dankzij het gebruik van IoT-technologie.

“Wij merken dat woningcorporaties, warmtedistributiebedrijven, gebouweigenaren en energieservicebedrijven (ESCO’s) toenemend behoefte hebben aan verbruikscijfers van water- en warmtemeters”, laat Business Developer IoT Jeroen van Hooijdonk weten. “Zij willen over betrouwbare data kunnen beschikken, zonder in hardware te hoeven investeren of zich aan bepaalde merken of partijen te binden. Flamconnect Metering voorziet daarin.”

De nieuwe dienst kan overweg met meerdere systemen. Het werkt in ieder geval met alle OMS (Open Metering System)-gestandaardiseerde meters die bij nieuwbouw of renovatie worden toegepast. Flamco kiest er bewust voor niet alleen eigen apparaten te ondersteunen. Er is geen sprake van een vendor lock-in. Flamco kent diverse serviceniveau’s (Basic, Comfort of Premium). Er kan gevarieerd worden in looptijd (vanaf drie jaar), de frequentie waarin de data wordt opgehaald (maandelijks, wekelijks of real-time) en de technische ondersteuning (zoals installatie, vervanging, support en training).

De service werkt via een gateway die data van de betreffende water- of warmtemeters uitleest. De in de gateway opgeslagen data wordt via een sim-kaart naar de cloud verzonden en door Flamco uitgelezen. Vanuit de portal wordt de data in het gewenste format doorgestuurd naar de klant.

Flamco levert Flamconnect Metering al bij enkele geselecteerde klanten. De dienst wordt per direct aangeboden in Nederland, Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. De nieuwe dienst maakt onderdeel uit van de strategie van Flamco om zich niet alleen meer te richten op hardware en support, maar ook op het leveren van digitale diensten met behulp van IoT, smart devices en connectiviteit.