FrieslandCampina werkt samen met GS1 om productinformatie te verbeteren

FrieslandCampina gebruikt als eerste Nederlandse bedrijf GS1 Digital Link om consumenten de herkomst van producten te tonen. Het bedrijf introduceert de technologie op de Aziatische markt. Dankzij een QR-code op de verpakking kunnen consumenten de herkomst van Friso melkpoeder achterhalen. 

Het scannen van de QR-code kan met iedere smartphone. De consument krijgt meteen informatie over het product op het scherm, denk aan herkomst, ingrediënten en of het product daadwerkelijk van Friso is. In de toekomst moet direct afrekenen ook mogelijk worden.

Het gaat – gemeten naar productvolume – om ‘s werelds grootste implementatie van GS1 Digital Link tot nu toe. Om dit mogelijk te maken heeft FrieslandCampina in samenwerking met technologiepartner Kezzler ‘Trackeasy’ ontwikkeld. Daarmee is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met GS1 Digital Link relatief eenvoudig. Een QR-code op de verpakking kan worden gekoppeld aan meerdere soorten informatie. Dit voorkomt dat er een veelvoud aan barcodes op de verpakking komt te staan.

GS1 Digital Link is een nieuwe standaard die beschrijft hoe je de GS1 identificatie van een product kunt koppelen aan online informatie. Dit gaat met behulp van een webadres (URI) waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product (de GS1 code eventueel met batch of zelfs serienummer).

Door de QR-code te scannen kan de consument de fabriek achterhalen waar het product is gefabriceerd en de bron van de gebruikte ingrediënten, in het geval van FrieslandCampina de melk. Ook kan er een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd.

Het is verder mogelijk om informatie te geven voor specifieke gebruikersgroepen. Een scan met een allergenen-app zal dus allergeneninformatie opleveren. Tot slot kan er incidentele informatie worden toegevoegd, bijvoorbeeld in het geval van een terughaalactie.