Nederlands techbedrijf introduceert spraakherkenning in horeca

Het Amsterdamse QV Technologies ontwikkelt Voqus, een spraakgestuurd bestelsysteem voor horecagelegenheden. De oplossing is genomineerd voor de Horeca Innovation Award. Tijdens vakbeurs Horecava worden de winnaars bekendgemaakt. 

Voqus bestaat uit een interactieve display. Een gast kan iets bestellen door op de ronde display te drukken. Via spraak kan de bestelling worden doorgegeven. Op het scherm zijn de bestelde items te zien. De gast kan de bestelling bevestigen of eventueel nog aanpassen. Als iemand toch liever een serveerster aan tafel heeft dan kan de gast via een simpel handgebaar richting de Voqus of met een spraakopdracht een medewerker oproepen. Het kleine apparaatje kan worden geïnstalleerd in hotelkamer, lobby of horecagelegenheid.

Er is twee jaar gewerkt aan het systeem door Jan Zuiderveld (afgestudeerd in Neuropsychologie en bezig met zijn master A.I. aan de UvA) en Richard Stange (Sr. Electronic Engineer) van QV Technologies.  Volgens de ontwikkelaars is er belangstelling vanuit meerdere horecabedrijven naar de oplossing. Ze wijzen erop dat de vraag naar personeel in de horeca groot is. Volgens het CBS lag in het derde kwartaal van 2019 het personeelstekort binnen de horeca op zo’n 30 procent.