‘Logistieke sector zal mogelijkheden van 5G langzaam omarmen’

In Duitsland is 5G beschikbaar in de eerste steden. Volgend jaar wordt in Nederland een begin gemaakt met de officiële uitrol van de technologie. Toch zal de logistieke sector de nieuwe technologie slechts langzaam omarmen, verwacht logistiek specialist BluJay. 

Volgens David Landau, Chief Product Officer bij BluJay, biedt 5G mooie toekomstmogelijkheden dankzij een lage latency en hoge bandbreedte, maar hij wijst erop dat de tien jaar geleden ingevoerde LTE-standaard nog niet ten volle wordt benut in de logistiek. Ook 5G zal niet meteen massaal worden omarmt. Dat geeft de sector wel de tijd om zich goed voor te bereiden op toekomstige veranderingen, aldus Landau.

Hij pleit voor het bevorderen van digitalisering binnen bedrijven en het elimineren van de papieren processen en geïsoleerde databronnen zoals Excel-tabellen. Landau ziet onder meer de volgende mogelijkheden:

  • Snellere douaneafhandeling
    Met 5G kan informatie over containers en de inhoud sneller en betrouwbaarder worden gedeeld. Dit resulteert in een besparing van een paar dagen, wat kan leiden tot aanzienlijk minder benodigde voorraad.
  • Beter wagenparkbeheer
    Vrachtwagenchauffeurs wachten nog steeds uren om hun voertuigen te laden of lossen. RFID was lange tijd de oplossing bij uitstek, maar de implementatie is nog steeds kostbaar. 5G kan helpen om RFID op lange termijn aan te vullen en te vervangen, en zo de beschikbare vrachtwagens sneller terug op de weg te brengen.
  • Autonoom rijden
    5G maakt de droom van een autonome vrachtwagen echt mogelijk. De komende jaren vindt een geleidelijke overgang plaats van steeds geavanceerdere hulpsystemen naar volledig geautomatiseerd rijden, ook voor vrachtwagens. In de toekomst zitten chauffeurs steeds minder achter het stuur, maar monitoren zij de voertuigen op afstand. Hierdoor komen ook de wettelijke rusttijden te vervallen; vrachtwagens kunnen langer op de weg blijven en de productiviteit in het wegvervoer neemt toe.