Tado laat installateurs verwarmingssysteem op afstand checken

Tado, leverancier van slimme thermostaten, introduceert Tado 360. Daarmee kunnen energiebedrijven en installateurs op afstand het verwarmingssysteem van klanten controleren. Ze kunnen ook data verzamelen om op tijd onderhoud uit te voeren.

Verschillende bedrijven ondersteunen de nieuwe oplossing, waaronder ENGIE, E.ON, Naturgy, OVO Energie en Thermondo. De slimme thermostaat van Tado werkt in combinatie met olie-, gas- of warmtepompen en met gas- en vloerverwarming. Naar eigen zeggen werken de thermostaten op 95 procent van alle verwarmingssystemen.

Tado haalt cijfers aan waaruit blijkt dat het repareren van verwarmingssystemen een markt is van 77 miljard euro in Europa. Het bedrijf schrijft dat er de laatste decennia weinig is geïnnoveerd. Reparatie van een verwarmingssysteem gaat al jarenlang hetzelfde: de bewoner komt thuis en beseft dat de ketel kapot is. Na een koude nacht (en koude douche) neemt de bewoner contact op met een verwarmingsinstallateur om de ketel te onderzoeken.

Doorgaans bestelt de installateur na een inspectie ter plaatse de benodigde reserveonderdelen en vertrekt. Zodra de onderdelen ontvangen zijn, plant de installateur een nieuwe afspraak in en gaat een tweede keer op pad. Dit proces is frustrerend omdat de klant dagen zonder verwarming of warm water kan zitten.

De nieuwe dienst van Tado moet het aantal oproepen naar een of zelfs nul omlaag brengen. De slimme thermostaat van Tado maakt verbinding met de ketel van de klant voor controle en analyse. Zo kunnen energiebedrijven en installatiebedrijven op afstand de conditie van de ketel controleren door statistieken zoals waterdruk, pompsnelheid en foutmeldingen te analyseren.

Als Tado een probleem detecteert, weet het installatiebedrijf aan de hand van gedetailleerde overzichten precies wat het probleem is. Veel problemen kunnen daarna via de telefoon worden opgelost. Indien er toch een installateur nodig is, dan zal deze al weten welke vervangende onderdelen en gereedschappen mee moeten. Daarmee verwacht Tado geld en tijd te besparen voor zowel de klant als het installatiebedrijf tijd.

In Nederland zijn jaarlijks zo’n 350.000 gasgestookte cv-ketels aan vervanging toe, schrijft het bedrijf. Een onderhoudsbeurt kost tussen de 63 en 130 euro. Tado verwacht dat omlaag te kunnen brengen door via slimme algoritmen te voorspelen wanneer onderhoud nodig is.