Machine learning en analytics in strijd tegen gezondheidsklachten

Het digitale gezondheidsplatform Its My Life gaat organisaties beter inzicht geven in de effectiviteit van gezondheids- en welzijnsbevorderende maatregelen. Het gebruikt daarvoor technologieën als machine learning en analytics.

De nieuwe functionaliteit komt naar verwachting begin 2020 beschikbaar voor nieuwe en bestaande gebruikers van het platform. Its My Life realiseert de nieuwe functies in samenwerking met SAP-partner Expertum.

Its My Life is een digitaal gezondheidsplatform, ontwikkeld op basis van het SAP Cloud Platform. Deelnemers krijgen via het platform inzicht in hun beweeggewoonten. De oplossing vergaart data over beweegpatronen en de fysieke en mentale gesteldheid van mensen via fitnessgadgets, smartphones en vragenlijsten.

Het platform beloont gezond gedrag met Fitcoins. Dat zijn digitale munten die deelnemers kunnen inruilen tegen beloningen die organisaties beschikbaar stellen via een speciale catalogus. Het uiteindelijke doel is via bewustwording en positieve stimulans het verbeteren van de fysieke en mentale conditie. Dat moet leiden tot minder uitval, betere productiviteit en een algeheel hoger welzijnsniveau.

De nieuwe functionaliteit geeft beheerders via dashboards inzicht in de fysieke en mentale conditie van medewerkers over een bepaalde periode. Op die manier kunnen ze beter de effectiviteit inschatten van maatregelen zoals het aanbieden van yogalessen, bewegingsworkshops of een gezonde lunch.

Met die kennis kunnen ze maatregelen verder aanscherpen. Het is de bedoeling dat het platform zelf proactief adviezen geeft over maatregelen. Gegevens over individuen blijven met het oogpunt op privacy alleen inzichtelijk voor de betrokkenen zelf.

“We geven in Nederland 100 miljard euro uit aan gezondheidszorg. In 2040 groeit dat bedrag volgens analisten zelfs naar 170 miljard. Tegelijkertijd hebben we geen goede infrastructuur als het gaat om preventie van gezondheidsklachten”, schetst René Sielhorst, oprichter van Its My Life. “We komen vaak pas in actie op het moment dat een klacht, zoals een burn-out, zich voordoet. Met de nieuwe functies dragen we bij aan een betere preventie-infrastructuur.”