Onderzoek: ‘Slechte track & trace grootste ergernis bij pakketbezorging’

Onder consumenten is slecht werkende of onduidelijke track & trace-informatie de grootste ergernis als het gaat om bezorging van pakketten. Daarna volgt het niet later terugkomen van de bezorger als de consument niet thuis is. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes, leverancier van logistieke SaaS-oplossingen.

Irritaties hebben niet alleen te maken met de bezorging van het pakket zelf. Eén op de tien ergert zich eraan als de pakketbezorger de motor van zijn busje laat draaien terwijl hij aan de deur staat. Niet alle Nederlanders ondervinden ergernissen rondom pakketbezorging. Eén op de drie is tevreden, blijkt uit het onderzoek onder ruim 1.000 respondenten.

Ook is gevraagd waar consumenten zich het meest aan ergeren als het gaat over tijd en kosten. Dat de pakketbezorger niet binnen het afgesproken tijdslot komt, staat met 27 procent op nummer één. Bijna driekwart van de consumenten heeft behoefte aan meer gedetailleerde track & trace-mogelijkheden, zodat ze via GPS exact kunnen zien waar het pakket is en wanneer het aankomt. Andere ergernissen rondom de bezorging zijn een te breed tijdslot (13 procent) of hogere bezorgkosten dan verwacht (11 procent).

“Er is tegenwoordig veel mogelijk op het gebied van Track & Trace”, laat Albert van Roekel weten. Van Roekel is Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Door consumenten goed en real time inzicht te geven in het bezorgproces, kunnen organisaties de klanttevredenheid een flinke boost geven. Consumenten worden steeds veeleisender en verwachten ook dat bedrijven hen real time inzicht geven. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hier volledig op inzetten. Goede software is onmisbaar om aan deze eisen te voldoen. Met de juiste toepassingen kunnen consumenten bijvoorbeeld zelf een tijdslot kiezen voor de bezorging en hebben zo meer grip op het bezorgproces. Hierin investeren loont de moeite en levert uiteindelijk meer orders en een terugkerende klant op.”