Exki en Peugeot testen in-store analytics van Piximate

De van origine Belgische fastfoodketen Exki en autobedrijf Peugeot testen in-store analytics van Piximate. Het bedrijf verplaatst het verzamelen van klantgegevens naar de echte wereld. 

Online is het tracken van klanten gemeengoed. De nog jonge start-up Piximate heeft een systeem ontwikkeld om iets vergelijkbaars in stenen winkels te introduceren. Het werkt met behulp van artificiële intelligentie en beeldanalyse via camera’s. Bij fastfoodketen Exki (met onder meer vesteigingen in Amsterdam en Den Haag) en bij Peugeot lopen inmiddels proeven.

Piximate hoopt met de nieuwe technologie de daling van het aantal klanten in fysieke winkels tot stand te brengen. “Het verkrijgen van consumentengegevens is een van de belangrijkste troeven van de retailsector. Voor fysieke winkels kon dat tot nu toe enkel via de klantenkaarten”, laat CEO Laure Uytdenhoef van Piximate weten. Doel is om het demografisch profiel van iedere klant te kennen om zo het winkelgedrag in detail te bestuderen. Dat roept natuurlijk vragen op over de privacy. Het bedrijf zegt dat gegevens anoniem worden verwerkt om de AVG-regels te respecteren.

Exki zegt tevreden te zijn over de eerste resultaten. De restaurants zijn dankzij het systeem in realtime op de hoogte van wachttijden aan kassa’s. Als die te lang worden, kan het bedrijf direct ingrijpen waardoor de klantervaring verbetert.

Peugoet wil vooral de emoties van klanten analyseren om daarmee de klanttevredenheid te bepalen. De oplossing wordt op dit moment getest bij een concessiehouder van de groep. Met het systeem worden terugkerende bezoekers in kaart gebracht. Verkopers krijgen een extra aansporing als het systeem iemand detecteert die vermoedelijk tot aankoop wil overgaan.

De start-up zegt in gesprek te zijn met een grote retailer over gebruik van het systeem. Piximate heeft een startkapitaal van 500.000 euro en wil volgend jaar nog meer kapitaal binnenhalen.