Adidas heeft plannen om ook in Europa te gaan werken met RFID-chips in sneakers. In Amerika en Rusland worden de tags al langer gebruikt. Daar heeft het geleid tot snellere levering en meer omzet. Als het besluit valt, zal het sportmerk ook in Nederland RFID gaan gebruiken.
In Rusland bedroeg de levertijd voor introductie van RFID zo’n drie dagen door de grote afstanden in het land. Dankzij RFID werd ‘ship from store’ mogelijk waardoor de levertijd werd verkort met een dag. Klanten ontvingen de internetbestelling direct vanuit de dichtstbijzijnde Adidas-winkel.
Dit was mogelijk dankzij de RFID-tags waardoor de winkelvoorraad altijd bekend is. Het zorgde niet alleen voor een betere service, maar ook voor meer omzet, meldt GS1 in een persbericht. Door de levertijd te reduceren werd nog slechts 50 procent van alle schoenen teruggestuurd. Eerder was dat maar liefst 70 procent.
Het toevoegen van RFID gebeurt zoveel mogelijk in de fabriek. Het aanbrengen van de tags in distributiecentra is nauwelijks te doen vanuit operationeel en financieel oogpunt. Adidas gebruikt twee methoden: het innaaien van tags en het bevestigen van hangende tags. De keuze is afhankelijk van de kosten, volwassenheid van de markt en de use-case.
Volgens GS1 groeit de vraag in Nederland naar RFID-tags. Wanneer Adidas de sneakers in Nederlandse winkels zal uitrusten met de technologie is nog niet duidelijk. Als dat gebeurt, wordt dat eerst gedaan in de eigen winkels. In samenwerking met GS1 zal Adidas daarbij zorgen voor standaardisatie. Eerder al gingen andere sportmodebedrijven aan de slag met RFID, waaronder Asics, Daka, Intersport, Foot Locker, Nike, Perry Sport, Sport2000 en stichd.