Tech Data: Transitie vindt in eerste instantie bij mensen plaats

TECH DATA NEEMT PARTNERS EN EINDKLANTEN MEE IN DIGITALE TRANSITIE

Binnen de organisatie van Tech Data is sinds enkele jaren het Next-genteam actief. Dit team traint en begeleidt partners, eindklanten én het eigen Tech Data-personeel bij de transitie naar datascience-oplossingen. “Wij vormen de innovatieafdeling binnen de organisatie.”

 

Internet of Things (IoT) is de drager voor een grote hoeveel- heid data die onder meer met Business Intelligence (BI) moet worden verwerkt en geanalyseerd. “Aan de data ‘an sich’ heb je nog niet zoveel. Het gaat om de kwaliteit van de data en wat je ermee doet”, legt Edwin Kruitbosch, Analytics IoT & Cloud Business Development Manager bij Tech Data uit.

Hij geeft aan dat vooralsnog iedereen die je spreekt een eigen antwoord geeft op de vraag wat IoT nu eigenlijk is. “Sommigen zeggen connectivity, van simkaarten tot sensoren. Een ander stelt dat IoT een platform is.” Zelf omschrijft Kruitbosch IoT als een voorwaarde én facilitator voor procesverbetering. “Procesverbetering wordt mogelijk met de data die het Internet of Things genereert. Daarom is een goede kwaliteitsbewaking van de data van belang”, vult Julien Perrenet, Business Development Manager Analytics, IoT & cloud aan.

Anders werken

Transitie vindt in eerste instantie bij mensen plaats, pas daarna binnen ondernemingen. “Mensen, of dat nu bij ons, bij onze partners of bij eindklanten is, moeten op een andere manier gaan werken”, vertelt Perrenet. “Waar voorheen bijvoorbeeld storage voor data verkocht werd, wordt nu gepraat over de intelligentie die processen kan verbeteren en de concurrentie-positie van zowel de partner als de eindklant versterkt.”

Edwin Kruitbosch en Julien Perrenet

Praktijkvoorbeeld

Kruitbosch geeft een voorbeeld van de inzet van IoT in de zuivelindustrie, meer concreet het rijpingsproces van kaas. “Bij IoT denken we niet snel aan kaas. Bij het maakproces van gatenkaas gaat het om de juiste rijping. Hoe weet je of de kaas gereed is voor consumptie? Door er een stukje af te snijden en naar de gaten in de kaas te kijken. Met behulp van sensortechniek hoef je niet te snijden en weet je precies wanneer een kaas juist die rijping heeft die nodig is.”

‘Data zijn het nieuwe normaal, daar moeten we slimme dingen mee doen’

Dat de consument hier geen weet van heeft, is begrijpelijk, meent Perrenet. “Maar helaas is het ook vaak lastig voor de IT-manager binnen een onderneming en voor de partner.” Hij geeft aan dat daar juist de toegevoegde waarde van Tech Data ligt, onder andere door het verzorgen van trainingen.

Ander profiel

Tech Data ziet een nieuwe categorie aan partners ontstaan in de markt, de datascience-partijen. Dit zijn zogezegd ‘native’ gebruikers van BI, en big data, die beschikken over kennis en tools om grote hoeveelheden data te analyseren. “Het heeft voor deze toepassingen geen zin een storage-engineer op een IT-manager af te sturen”, zegt Kruitbosch stellig. “Als gevolg en onderdeel van de transitie zijn mensen met een ander profiel nodig; iemand die kan omgaan met data en databronnen én daadwerkelijk de processen bij de eindklant begrijpt.” Een partner zal dan wellicht eerder met een hoofd verpleging óf een directielid van een ziekenhuis spreken, dan met de IT-verantwoordelijke van de zorginstelling.

Op die manier ontstaat de overgang van Proof of Technology naar Proof of Value. Perrenet: “Wij spelen een rol, samen met de partner, bij het antwoord op de vraag: wat voegt de technologie echt toe in het proces. Gaat die sensor, of het proces rond die sensoring, werkelijk de business value brengen. Waardoor je die kaas, om bij het voorbeeld te blijven, eerder of verder kunt transporteren.”

Deep learning volgende stap
Als Kruitbosch zelf als partner of VAR zou starten, zou hij dan kiezen voor een rol als aanbieder van IoT of BI-oplossingen? “Nee, ik ben niet voor niets onderdeel van het Next-gen-team, ik zou een stap verder gaan richting kunstmatige intelligentie, machine learning en deep learning. Data zijn eigenlijk niet meer het nieuwe goud wat vaak geroepen wordt; data zijn het nieuwe normaal. Dat is een gegeven, daar moeten we slimme dingen mee doen.”

Next-gen team

Om die kennis stevig in de markt te zetten heeft het Next-gen-team ook een interne rol binnen Tech Data. “Veel meer medewerkers hier moeten de partner en de eindklant kunnen bijstaan bij deze transitie.” Perrenet, die een achtergrond heeft als fiscalist en zodoende door een analytische bril naar de ontwikkelingen rond IoT, big data en BI kijkt, en Kruitbosch maken samen deel uit van het Next-gen-team bij Tech Data. Dit team, onderdeel van de Advanced Solutionsdivisie onder leiding van Marc van Ierland, werd een paar jaar geleden opgericht. Kruitbosch: “We vormen de innovatieafdeling binnen Tech Data. Je kunt het zien als een consultancy-team. We praten veel minder over producten, zelfs minder over techniek, maar veel meer over transitie.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 4/5]

Lees het artikel hier in PDF